Τις περιφερειακές ανισότητες
στην κατανομή των βοσκοτόπων και στην καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων στους
κτηνοτρόφους, που αυθαίρετα και άδικα δημιουργεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση του
Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στηλιτεύει
η Υπεύθυνη του Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της ΝΔ και Βουλευτής
Σερρών κ. Φωτεινή Αραμπατζή σε σχετική ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων,
που κατέθεσε στη Βουλή.
Η Βουλευτής Σερρών ζητάει να
ενημερωθεί αμέσως από τον Αν. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Ευάγγελο Αποστόλου
τόσο τους λόγους για τους οποίους η σχετική Κ.Υ.Α. δημιουργεί κτηνοτρόφους «β’
και γ’ κατηγορίας» όσο και το αν ο τρόπος κατανομής των βοσκοτόπων της εν λόγω
Κ.Υ.Α. είναι συμβατός με το κοινοτικό κανονιστικό πλαίσιο ή ενέχει τον κίνδυνο
η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ακυρώσει στο μέλλον το σχετικό σχέδιο, τινάζοντας στον
αέρα την έγκαιρη καταβολή της ενιαίας ενίσχυσης.
Επιπροσθέτως, η κ. Αραμπατζή
βάλλει κατά της Ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ για την απαράδεκτη κωλυσιεργία στην κατάρτιση
των προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, που δεν έχει καν εκκινήσει ενώ
θα έπρεπε να βαίνει προς ολοκλήρωση. Η Σερραία Βουλευτής επισημαίνει την
αναγκαιότητα και τη σπουδαιότητα των προσωρινών σχεδίων βόσκησης, τα οποία και
μόνον θα έδιναν σε πραγματική «χρήση» περισσότερους βοσκότοπους ύστερα από την
διεύρυνση του ορισμού της έννοιας του βοσκότοπου στη νέα προγραμματική περίοδο.
Αναλυτικά, η ερώτηση και η
αίτηση κατάθεσης εγγράφων της κ. Αραμπατζή, έχει ως εξής:
Προς
Τον Υπουργό Παραγωγικής
Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Υπ’ όψιν
Αναπλ. Υπουργού Αγροτικής
Ανάπτυξης
Θέμα: Τεράστιες αδικίες από
ανισοκατανομή βοσκοτόπων σύμφωνα με την Κ.Υ.Α. του Υπουργείου Παραγωγικής
Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας για «την κατανομή βοσκοτόπων στους
κτηνοτρόφους της χώρας»
Στην αγωνία του
κτηνοτροφικού κόσμου από την τεράστια καθυστέρηση, που έχει σημειωθεί από το
ΥΠΑΑΤ στη σύνταξη των προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης – που
σημειωτέον λήγει ύστερα από δυο παρατάσεις στις 2 Ιουνίου 2015 - , έρχεται να
προστεθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την «κατανομή βοσκοτόπων στους
κτηνοτρόφους της χώρας», που δημιουργεί ανισότητες και περισσότερα προβλήματα
από αυτά, που καλείται να επιλύσει.
Σύμφωνα με την εν λόγω
Κ.Υ.Α. και κόντρα στην τιμή των 250 ευρώ/ εκτάριο, που είχε οριστεί στον Εθνικό
Φάκελο για τη νέα ΚΑΠ, το Υπουργείο με μία έμμεση εθνική διάταξη, αυτή της
πυκνότητας βόσκησης, επιλέγει να κατανείμει διαφορετικά ποσά ενίσχυσης ανά
εκτάριο επιλέξιμου βοσκοτόπου σε διαφορετικές περιοχές της χώρας.
Δημιουργεί έτσι περιφερειακές
ανισότητες και κτηνοτρόφους «β’ και γ’ κατηγορίας» καθώς για παράδειγμα ένας
κτηνοτρόφος με 100 αιγοπρόβατα, στην Κεντρική Μακεδονία θα λάβει 48 στρέμματα,
στη Θεσσαλία 69 στρέμματα, στην Ήπειρο 88 στρέμματα και στην Κρήτη 113
στρέμματα επιλέξιμου βοσκοτόπου.
Επιπροσθέτως, με τον
αυθαίρετο αυτό τρόπο προσδιορισμού των κριτηρίων κατανομής από την Κ.Υ.Α. πριν
την ολοκλήρωση των διαχειριστικών σχεδίων, που θα καθόριζαν με βεβαιότητα το
μέγεθος και την πραγματική εικόνα των επιλέξιμων προς βόσκηση εκτάσεων καθώς και πόσες νέες επιλέξιμες εκτάσεις θα
προκύψουν από την αλλαγή και τη διεύρυνση του ορισμού των βοσκοτόπων, δεν
δίνεται η δυνατότητα στον κάθε κτηνοτρόφο στο μέλλον, ανάλογα με τις ζωικές
μονάδες που διαθέτει, να αυξήσει τον αριθμό των δικαιωμάτων του, αφού τα
δικαιώματα, που θα λάβει τη φετινή χρονιά θα είναι δεσμευτικά για τη νέα ΚΑΠ
2015-2020, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να χάσει κατά ένα μεγάλο ποσοστό τις
μελλοντικές επιδοτήσεις.
Παράλληλα, μέσω της
συγκεκριμένης Κ.Υ.Α. δεν λαμβάνονται πλέον υπ’ όψιν τα επιλέξιμα εκτάρια σε
ευρύτερες περιοχές, όπως ίσχυε στο παρελθόν με την εφαρμογή «τεχνικής λύσης»
αλλά περιορίζονται εντός της χωρικής ενότητας, με αποτέλεσμα να οξύνονται έτι
περαιτέρω οι ανισότητες μεταξύ των κτηνοτρόφων διαφορετικών περιοχών.
Θα πρέπει επίσης να
υπογραμμιστεί ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν έχει μέχρι σήμερα αποτυπώσει τις πρόσθετες
εκτάσεις, που προκύπτουν από τον νέο ορισμό των βοσκοτόπων, ορισμός, που για
πρώτη φορά εμπεριέχει, ύστερα από διαπραγμάτευση, τις ξυλώδεις και φρυγανώδεις εκτάσεις,
κεφαλαιοποίηση και εκτίμηση, που θα προέκυπτε με βάση τα προσωρινά
διαχειριστικά σχέδια, τα οποία και μόνον θα έδιναν σε πραγματική «χρήση»
περισσότερους βοσκότοπους.
Ερωτηματικά επίσης προκαλούν
οι πρόσφατες δηλώσεις του Αν. Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης σε εκπροσώπους των
αγροτών και των τοπικών φορέων της Κρήτης με τις οποίες και αμφισβήτησε τη νέα
Κ.Υ.Α., λέγοντας ότι θα «φορτωθούν» στο σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ οι επιλέξιμες
εκτάσεις του 2014. Πώς είναι δυνατόν να ισχύει κάτι τέτοιο όταν τα δικαιώματα
που αντιστοιχούν σε κτηνοτρόφους πολλών χωρικών ενοτήτων με τη συγκεκριμένη
Κ.Υ.Α. φθάνουν μόλις το 50% σε σχέση με τα αντίστοιχα δικαιώματα, που με την
εφαρμογή της «τεχνικής λύσης» του 2014 ξεπέρασαν το 95%; Τι από τα δύο τελικά
ισχύει;
Με όλα τα παραπάνω,
επιβεβαιώνεται με τον πλέον εμφατικό τρόπο η επικίνδυνη στασιμότητα του
Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να βρει ουσιαστική λύση σε ένα μείζον πρόβλημα,
το οποίο θα έπρεπε ήδη να έχει επιλυθεί, ταλαιπωρώντας άδικα τον κτηνοτροφικό
κόσμο της χώρας.
Κατόπιν τούτων ερωτάται ο
αρμόδιος Υπουργός:
1.
Με ποια λογική η Κ.Υ.Α. δημιουργεί άδικα
και αυθαίρετα περιφερειακές ανισότητες στην κατανομή των βοσκοτόπων και θέτει
σε κίνδυνο τα δικαιώματά των κτηνοτρόφων από μελλοντικές κοινοτικές επιδοτήσεις
και ποιες ενέργειες προβλέπεται να γίνουν από το Υπουργείο προκειμένου να
αποφευχθούν τέτοιου είδους αποκλεισμοί;
2.
Πόσο συμβατός είναι ο τρόπος κατανομής
των βοσκοτόπων της εν λόγω Κ.Υ.Α. με το κοινοτικό κανονιστικό πλαίσιο; Έχει
συναινέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ορθότητα της κατανομής αυτής; Εάν ναι,
ζητώ την κατάθεση των σχετικών εγγράφων. Εάν όχι, πόσο ορατός είναι ο κίνδυνος
η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ακυρώσει το σχετικό σχέδιο και να ξεκινάμε τις
διαδικασίες από την αρχή τον Σεπτέμβριο τινάζοντας στον αέρα την καταβολή της
ενιαίας ενίσχυσης;
3.
Πότε επιτέλους και με ποια διαδικασία θα
καταρτιστούν τα προσωρινά διαχειριστικά σχέδια βόσκησης;
4.
Εάν στο μέλλον υπάρξουν και άλλες
επιλέξιμες εκτάσεις βοσκοτόπων μετά την ολοκλήρωση της σύνταξης των προσωρινών
διαχειριστικών σχεδίων θα μπορούν αυτές να κατανεμηθούν στους κτηνοτρόφους ή
απλώς θα μείνουν στο Εθνικό απόθεμα;