Την ώρα που το
Δ.Σ. της ΔΟΕ διοργάνωνε σε συνεργασία με την ΟΛΜΕ και τους τοπικούς Συλλόγους
παραστάσεις διαμαρτυρίας ενάντια στις επιχειρούμενες συγχωνεύσεις - καταργήσεις
σχολικών μονάδων την Παρασκευή 14 Γενάρη, το υπουργείο Παιδείας απαντούσε με
ένα συνοπτικό δελτίο Τύπου που έβαζε τα πράγματα στη θέση τους. Σε αυτό
υποστήριζε ότι οι συγχωνεύσεις των σχολείων, τα «Σχολικά Κέντρα και οι
Πολυδύναμες Σχολικές Μονάδες» γίνονται για «παιδαγωγικούς λόγους και εκπαιδευτικά
οφέλη», με κατεύθυνση το ολοήμερο σχολείο και την εφαρμογή καινοτόμων δράσεων
στην εκπαίδευση.
Η Υπουργός
Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου βρέθηκε την Κυριακή 23/1/2011 καλεσμένη στην
εκπομπή «Σαββατοκύριακο στη ΝΕΤ» στην οποία παραχώρησε συνέντευξη σχετικά με
τις μεταρρυθμίσεις που προωθούνται στην εκπαίδευση.
Η Υπουργός
ρωτήθηκε αν οι συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων γίνονται με βάση οικονομικά
κριτήρια και αν απώτερος σκοπός είναι η εξοικονόμηση χρημάτων που σπαταλούνται
σε χιλιάδες σχολεία που λειτουργούν με περιορισμένο αριθμό μαθητών.
Η κυρία
Διαμαντοπούλου απάντησε ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δεν προϋποθέτει
συγκεκριμένες ενέργειες που πρέπει να γίνουν άμεσα στο χώρο της παιδείας. Ως εκ
τούτου οι αλλαγές που προωθούνται δεν γίνονται υπό πίεση, αλλά με γνώμονα το
συμφέρον των μαθητών και την αποτελεσματικότερη εκπαίδευσή τους.
Η συνέντευξη
της Υπουργού παρουσιάζεται στο δικτυακό τόπο edugate.gr
Για διαβούλευση έχει δοθεί από την υφυπουργό
Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τη
συγχώνευση και κατάργηση εκατοντάδων σχολείων ανά τη χώρα. Το κείμενο της
δημόσιας διαβούλευσης είναι αναρτημένο στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.opengov.gr/ypepth/?p=615
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μόλις
τέσσερις ημέρες, λήγει σήμερα Δευτέρα 24/1/2011. Συμμετέχουν μόνο όσοι
αντιλαμβάνονται "την αναγκαιότητα για συνενώσεις-ιδρύσεις σχολικών μονάδων
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης" και έχουν να ενισχύσουν την
επιχειρηματολογία του υπουργείου Παιδείας με επιπλέον "λόγους".
Σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Αττικής, Κ. Κουμέντο, οι καταργήσεις σχολείων δεν
είναι τίποτα άλλο από έγγραφα εσωτερικής αλληλογραφίας. Όπως δήλωσε "η
γνώμη των εκπροσώπων των νέων δήμων", απλώς "θα συντελέσει στη διαμόρφωση
της τελικής πρότασης". Από 'κει και πέρα θα χρεωθούν τον λογαριασμό της μεταφοράς
ανεξάρτητα αν μπορούν (που δεν μπορούν) να τον πληρώσουν. Εντύπωση προκαλεί ότι
το υπουργείο Παιδείας δεν αναλαμβάνει καμία δέσμευση για το αν θα καλύψει το
κόστος της μεταφοράς. Προφανώς στη διαβούλευση δεν είναι οι γονείς των μαθητών
που θα κληθούν να διανύσουν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο κάθε ημέρα, μεγάλες
αποστάσεις για να φτάσουν στο σχολείο τους και μετά τα μαθήματα, ξανά στον
δρόμο για την επιστροφή στο σπίτι.
Στις προθέσεις
της κυβέρνησης ανήκει και η σύσταση μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου 2011,
μιας «ανεξάρτητης ειδικής ομάδας» εκπαιδευτικής πολιτικής με στόχο την αύξηση
της αποτελεσματικότητας του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος (πρωτοβάθμια,
δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση) και της αποτελεσματικότερης χρήσης
πόρων»!
Μεταξύ των
άλλων η «ειδική ομάδα» θα καταργήσει και θα συγχωνεύσει σχολεία, θα προχωρήσει:
Στη μείωση των θέσεων εργασίας με την παύση των διορισμών αλλά και τις μαζικές
μετακινήσεις εκπαιδευτικών. Στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων με τη σύνδεση
του μισθού των εκπαιδευτικών με τις επιδόσεις των μαθητών. Στην αύξηση του
ωραρίου των εκπαιδευτικών, στην κατάργηση κάθε θεσμού στήριξης της μαθησιακής
προσπάθειας, καθώς και στη δραστική μείωση των κονδυλίων για τα δημόσια
Σχολεία.
Ο καθένας
αντιλαμβάνεται ότι ο λεγόμενος «Καλλικράτης στην εκπαίδευση» θα επιφέρει αλλαγή
στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, στην χρηματοδότηση των σχολείων με
βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησής τους και ότι θα μειωθούν δραστικά οι
προσλήψεις νέων εκπαιδευτικών.
Τα περισσότερα
περιφερειακά Γυμνάσια στο νομό Σερρών, όπως είναι και το Γυμνάσιο Δημητριτσίου, μετά από πολλές προσπάθειες και διπλές
βάρδιες, είχαν την τύχη να στεγαστούν σε καινούρια ιδιόκτητα κτίρια τη δεκαετία
του 80. Δεν πρέπει και δεν αρμόζει σε καμιά περίπτωση να θεωρηθεί σπατάλη η συντήρηση και η λειτουργία μικρών και
μικρομεσαίων σχολείων όπως αυτού του Δημητριτσίου.
Σ’ αυτό έρχεται να συνηγορήσει και κείμενο της Οργάνωσης Jobs for the future,
Big buildings, small schools, December 2004, ΗΠΑ, που τονίζει ότι στις ΗΠΑ δημιουργήθηκε
ολόκληρο ρεύμα που υποστήριζε ότι το μικρό σχολείο είναι καλύτερο γιατί είναι
πιο ευέλικτο και πιο αποδοτικό.
Αυτά
είναι τα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας. Το εάν θα γίνουν πράξη εξαρτάται
αποκλειστικά από τη στάση όσων θίγονται από αυτά. Εξαρτάται από τη στάση των
γονέων που στέλνουν τα παιδιά τους στη δημόσια σχολική εκπαίδευση, των χιλιάδων μαθητών που φοιτούν σ’ αυτήν καθώς
και των χιλιάδων εκπαιδευτικών που εργάζονται σ’ αυτήν.
Ζαπρούδης
Ζαφείρης
Δημητρίτσι
Σερρών
Δάσκαλος
zzaproudis@yahoo.gr