Οι αγρότες της περιοχής των Τεναγών Φιλίππων, όπως και άλλοι που
θίγονται οι ιδιοκτησίες τους από την διέλευση του αγωγού φυσικού αερίου
ΤΑΡ, περίμεναν πως και πως, να έρθει η κυβέρνηση της ΣΥΡΙΖΑ και να
υποχρεώσει την εταιρεία να αλλάξει την όδευσή του.
Αυτό, άλλωστε τους
είχε υποσχεθεί ο Πρωθυπουργός εδώ στην Καβάλα, λίγο πριν κάνει
κυβέρνηση, το ίδιο είχαν υποσχεθεί και οι κυβερνητικοί βουλευτές. Κι
αυτοί προδόθηκαν, αφού η κυβέρνηση έχει δώσει το πράσινο φως, να κάνει ο
Αζέρικη εταιρεία ό,τι νομίζει και να ενεργεί ως κράτος εν κράτει. Ο
Μιχάλης Τρεμόπουλος, Δικηγόρος και Περιφερειακός Σύμβουλος Κ. Μακεδονίας
κάνει τη δική του ανάλυση παρουσιάζοντας το μέγεθος της καταστροφής από
την διέλευση του αγωγού μέσα από τα χωράφια και δίπλα στους
αρχαιολογικούς χώρους.
Σημαντικές οι επιπτώσεις του αγωγού ΤΑΡ
Κατανοητή
η προσπάθεια της κυβέρνησης να παρουσιάσει μια μεγάλη επενδυτική
επιτυχία αλλά δυστυχώς και στο θέμα του αγωγού φυσικού αερίου TAP
εμφανίζεται ανακόλουθη σε σχέση με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις.
Παρόλη την τεκμηριωμένη κριτική στο έργο, παρόλες τις δικαστικές
εκκρεμότητες, ο πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι υπουργοί εγκαινίασαν την
έναρξη εργασιών κατασκευής του αγωγού ΤΑΡ στη Θεσσαλονίκη.
Το ίδιο είχε κάνει και η προηγούμενη μνημονιακή κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ,
εναντίον της απόφασης της οποίας (ΑΕΠΟ) έχουμε προσφύγει με 4
διαφορετικές αιτήσεις ακύρωσης (Δήμοι Σερρών, Εμμ. Παππά, Καβάλας και
Δοξάτου, Αγροτικός σύλλογος Καβάλας και εκατοντάδες πολίτες) που
αναβάλλονται στο ΣτΕ για 5η φορά.
Κανένας σεβασμός στις δεσμεύσεις του ίδιου του κ. Τσίπρα (Καβάλα,
13.1.2015) και βουλευτών του, που στήριξαν τις τεκμηριωμένες προτάσεις
για αλλαγή της όδευσης του αγωγού. Αδιαφορία και στην κριτική για
καταστροφή οικοσυστημάτων και φυσικών περιοχών, απαξίωση αρχαιολογικών
τόπων, με διέλευση του αγωγού σε απόσταση 300 μέτρων από τον χώρο των
Φιλίππων, ρυπογόνο και επικίνδυνη για την υγεία των κατοίκων λειτουργία
του σταθμού συμπίεσης (προώθησης του αερίου) του αγωγού πολύ κοντά σε
τέσσερα χωριά των Σερρών, όδευση κατά 80% σε καλλιεργήσιμη γη και γαίες
υψηλής παραγωγικότητας, οικονομική υποβάθμιση αγροτών και της παραγωγής
τους -παρόλες τις αποζημιώσεις- και ακόμα μεγαλύτερη εξάρτηση και
εισαγωγή τροφίμων, που έρχεται να προστεθεί στη μεγαλύτερη εξάρτηση από
ορυκτά καύσιμα.
Στην προσφυγή μας τεκμηριώνουμε το γεγονός ότι ο αγωγός θα διασχίσει
επτά περιοχές του Ευρωπαϊκού δικτύου NATURA 2000 και θα περάσει από οκτώ
χαρακτηρισμένα καταφύγια άγριας ζωής. Η συνολική απώλεια οικοτόπων
εθνικής και ευρωπαϊκής σημασίας ανέρχεται σε περίπου 3.760 στρέμματα.
Τα ουσιαστικά παραγωγικά και περιβαλλοντικά ζητήματα ανέδειξαν
έγκαιρα με τεκμηριωμένες μελέτες το ΤΕΕ Αν. Μακεδονίας, το ΓΕΩΤΕΕ Αν.
Μακεδονίας, η Κίνηση Πολιτών της ΠΕ Σερρών και ο Αγροτικός Σύλλογος
Καβάλας, σε συνεργασία με επιστήμονες διεθνούς κύρους.
Και ενώ οι αγρότες της Καβάλας είναι σοκαρισμένοι από την «παραχώρηση
210.000 στρεμμάτων» στην εταιρεία για τον αγωγό, χωρίς ουσιαστικό
όφελος για τις τοπικές κοινωνίες, τα μοναδικά τενάγη των Φιλίππων (με
σοβαρό πρόβλημα στη φέρουσα ικανότητα του εδάφους) και το λιγνιτικό
πεδίο της Δράμας δεσμεύονται από τη εταιρεία.
Πρόσφατα η κοινοπραξία εξασφάλισε να μπορεί να βγάζει τα κέρδη έξω
αφορολόγητα. Και ενώ προβάλλουν ένα ελάχιστο πρόγραμμα Εταιρικής
Κοινωνικής Ευθύνης, κανένας από τους εμπλεκόμενους Δήμους δεν
προβλέπεται να λάβει τέλη διέλευσης.
Παρόλο που ο κ. Τσίπρας είπε ότι τα «εγκαίνια»
του ΤΑΡ σηματοδοτoύν μια νέα εποχή, ταυτίζεται με τις επιλογές της
κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και το γνωστό και αδιέξοδο μοντέλο ανάπτυξης. Και
αφού περιπλανήθηκαν στους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Μόσχας, για να
ξανακαταλήξουν στις επιλογές ΕΕ-ΗΠΑ, μιλούν ακόμη για πολυδιάστατη
ενεργειακή πολιτική.
Δυστυχώς και η κυβέρνηση αυτή εφαρμόζει την παράνομη απόφαση έγκρισης
των περιβαλλοντικών όρων του έργου του Υπουργού ΠΕΚΑ κ. Μανιάτη.
Αντίθετα, θα έπρεπε να συζητήσει τουλάχιστον για μια νέα όδευση του
αγωγού, για τον προσδιορισμό νέου συστήματος προώθησης του αερίου με
περισσότερους και μικρότερους συμπιεστές σε κατάλληλες θέσεις, με
αντιμετώπιση της ρύπανσης και της διασποράς της ή αλλαγή του συστήματος.
Γενικώς, το φυσικό αέριο μπορεί να είναι αποδεκτό μόνο ως
μεταβατική λύση απεξάρτησης από το πετρέλαιο και το λιγνίτη και ως
γέφυρα προς την καθαρή και ανανεώσιμη ενέργεια, για ένα ήπιο ενεργειακό
μέλλον. Αλλά το μοντέλο που αναπαράγει και αυτή η κυβέρνηση με τη
υιοθέτηση του TAP ως έχει, δεν παίρνει υπόψη τις προτάσεις ούτε για πιθανή σιδηροδρομική όδευση ούτε για σχεδιασμό
ενεργειακής λεωφόρου, παράλληλου με την Εγνατία, που θα συμπεριλαμβάνει
τον TAP αλλά και τους επόμενους αγωγούς που κάποιοι σχεδιάζουν να
περνάνε από την Ελλάδα με προορισμό την Ευρώπη.
Μιχάλης Τρεμόπουλος,
Δικηγόρος,
Περιφερειακός Σύμβουλος Κ. Μακεδονίας
Σου άρεσε; κάνε και εσύ Like στην αμερόληπτη ενημέρωση!