ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΣΚΓ ΠΕ)
info@apf.gr www.apf.gr
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
& ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ (ΣΚΓΓΦ
ΠΠ)
aplf@otenet.gr www.aplf.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ (ΠΑΣΥΚΑΓΑ)
apelf@hotmail.com www.pasykaga.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΠΕΚΑΓΕΠΕ)
info@deutsch.gr www.deutsch.gr
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΠΕΚΑΓΕΠΕ
ΒΕ)
thessaloniki@deutsch.gr www.deutsch.gr
Ψήφισμα
Για Τη Διδασκαλία Των Ξένων Γλωσσών Στο «Νέο Λύκειο»
Σήμερα Κυριακή 10 Απριλίου
2011, ύστερα από πρόσκληση των συλλογικών φορέων των εκπαιδευτικών Γαλλικής
(ΠΕ05) και Γερμανικής (ΠΕ07) Φιλολογίας όλης της χώρας, πραγματοποιήθηκε
συγκέντρωση – ανοιχτή διαβούλευση στο
ξενοδοχείο Τιτάνια στην Αθήνα, με θέμα τις πρόσφατες ανακοινώσεις του
Υπουργείου Παιδείας ΔΒΜΘ για το «Νέο Λύκειο» καθώς και τις θέσεις των
εκπαιδευτικών Γαλλικής και Γερμανικής Φιλολογίας για μια αποτελεσματική και
ποιοτική δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση. Ύστερα από διεξοδική συζήτηση εγκρίθηκε
το παρακάτω ψήφισμα.
Η ανακοίνωση των προτάσεων του
Υπουργείου Παιδείας ΔΒΜΘ σχετικά με το “Νέο Λύκειο” μας εξέπληξε, δυστυχώς αρνητικά.
Όσον αφορά στη διδασκαλία
της ξένης γλώσσας, βρίσκεται σε εκ διαμέτρου αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με
τις ήδη κατατεθειμένες προτάσεις των
φορέων, τις οποίες επικαλείται στην Εισαγωγή.
Συνιστά επίσης, εμπαιγμό των
μαθητών/ μαθητριών, των γονέων τους και των συναδέλφων εκπαιδευτικών αφού,
μέχρι την προηγουμένη της ανακοίνωσης των προτάσεων, τόσο η ηγεσία του
Υπουργείου, όσο και οι υπεύθυνοι των Διευθύνσεών του, διαβεβαίωναν την ελληνική κοινωνία καθώς και τα
Διοικητικά Συμβούλια των Επιστημονικών Ενώσεων των Καθηγητών Ξένων Γλωσσών, ότι
το Νέο Σχολείο θα εξασφαλίζει την επαρκή και πιστοποιημένη γνώση των ξένων γλωσσών
μέσα από την φοίτηση στο ελληνικό σχολείο σε ιδιαίτερα δύσκολους καιρούς όπως
οι σημερινοί.
Διαπιστώνουμε με λύπη ότι οι προτάσεις του Υπουργείου δεν έλαβαν υπόψη
καμία από τις επεξεργασμένες επιστημονικά και εκπαιδευτικά προτάσεις των
Επιστημονικών φορέων των Καθηγητών Ξένων Γλωσσών, τις οποίες επανειλημμένα
είχαμε καταθέσει, έχοντας δώσει πίστη στις εξαγγελίες για διαβούλευση και
συνεργασία με τους Επιστημονικούς φορείς πριν από την οριστική διατύπωση και
κατάθεση των προτάσεων του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.
Διερωτώμεθα εάν στις
προτάσεις του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. για το “Νέο Λύκειο”, σχετικά με την ξένη γλώσσα, ελήφθησαν υπόψη οι προτάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Π/θμιας και
Δ/θμιας Εκπαίδευσης -υπό τον κ. Μπαμπινιώτη, αυτές που είχαμε καταθέσει στο ΕΣΥΠ ως Επιστημονικές Ενώσεις
Καθηγητών Ξένων Γλωσσών, καθώς επίσης και τα
πορίσματα του Συνεδρίου για την Ξενόγλωσση εκπαίδευση, που διοργάνωσε το
Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης ( ΚΕΜΕΤΕ ) της ΟΛΜΕ.
Οι προτάσεις του Υπουργείου
Παιδείας ΔΒΜΘ, όχι μόνο δεν περιορίζουν την παραπαιδεία, όπως διατείνεται, αλλά,
σε ότι αφορά τις ξένες γλώσσες, ωθούν τους μαθητές/ μαθήτριες κατ’ εξοχήν σε αυτήν και οδηγούν τα ήδη επιβαρυμένα
νοικοκυριά στην οικονομική εξαθλίωση, επιτείνοντας ταυτόχρονα την ύπαρξη εκπαιδευτικών ανισοτήτων.
Πώς δικαιολογούνται τα συνθήματα
«πρώτα ο μαθητής» και «προετοιμασία για τη
ζωή», όταν οι προτάσεις του ίδιου του
κράτους στερούν από τους μαθητές/μαθήτριες
τη δυνατότητα εκμάθησης ξένων γλωσσών, προσόν βασικό για την επαγγελματική τους
αποκατάσταση, προσόν που η ίδια η πολιτεία αναγνωρίζει και νομιμοποιεί, αφού μοριοδοτεί
την πιστοποιημένη γνώση των ξένων γλωσσών ως ουσιαστικό και τυπικό για την
πρόσληψη και επαγγελματική εξέλιξη στο δημόσιο τομέα;
Το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί
λοιπόν άχρηστη, επουσιώδη και περιττή την καλή γνώση περισσοτέρων της μιας
ξένης γλώσσας και γι αυτό εξοστρακίζει τη διδασκαλία τους από το Νέο Λύκειο και μάλιστα τη στιγμή που η
πλειονότητα των υποψηφίων στις εξετάσεις πιστοποίησης της ξένων γλωσσών επιλέγει να εξεταστεί σε περισσότερες από μία;
Αυτό το “Νέο Λύκειο”, όχι
μόνο δεν είναι «Νέο», αλλά είναι βήματα πίσω από το σημερινό σύστημα του
Λυκείου, το οποίο επιμόνως ζητούσαμε να
αλλάξει, αφού πλέον στερεί από τους μαθητές/ τριες ακόμα και αυτό το
περιορισμένο δικαίωμα επιλογής των ξένων
γλώσσων, που επιθυμούν να διδαχθούν, δικαίωμα που είχαν μέχρι σήμερα.
ΟΙ προτάσεις που παρουσιάστηκαν απαξιώνουν ολόκληρους επιστημονικούς
κλάδους και οδηγούν στην εργασιακή υποβάθμιση, τον παροπλισμό και την ανασφάλεια.
Με σύμμαχο τους μαθητές/μαθήτριές
μας και τις οικογένειές τους απαιτούμε, τη συνολική αναβάθμιση της διδασκαλίας
των ξένων γλωσσών.
Ειδικότερα
για το Λύκειο απαιτούμε τα εξής:
1. Υποχρεωτική διδασκαλία
δύο ξένων γλωσσών.
2. Διαβαθμισμένη πιστοποίηση
της γνώσης δύο ξένων γλωσσών μέσα από το Δημόσιο σχολείο.
3. Αύξηση των ωρών διδασκαλίας
των ξένων γλωσσών.
4. Δημιουργία τμημάτων ξένων
γλωσσών με ανώτερο αριθμό μαθητών τους 15.
5. Διδασκαλία των ξένων
γλωσσών κατά επίπεδα γνώσεων.
Στην εποχή της
παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και αγοράς εργασίας, εκτιμούμε ότι δεν είναι
δυνατόν, θεμιτό και δίκαιο και δε θα το
επιτρέψουμε το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα να στερεί από τους μαθητές/
μαθήτριες, μελλοντικούς πολίτες της Ενωμένης Ευρώπης το βασικό προσόν και
εφόδιο της πιστοποιημένης γνώσης δύο ξένων γλωσσών, τις οποίες θα έχουν
διδαχθεί επαρκώς μέσα στο Δημόσιο
σχολείο.
Δηλώνουμε την πλήρη αντίθεσή
μας στην περαιτέρω υποβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο Δημόσιο σχολείο
με τις προτάσεις για το «Νέο Λύκειο» και την απόφασή μας να χρησιμοποιήσουμε
κάθε νόμιμο μέσο για να εξασφαλίσουμε στους μαθητές/ μαθήτριες του ελληνικού
σχολείου την επαρκή διδασκαλία και γνώση δύο ξένων γλωσσών, ώστε να κατορθώσουν
να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά, ως μελλοντικοί ενήλικοι πολίτες, στις υψηλές
απαιτήσεις της ταχύτατα εξελισσόμενης κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Για τα Διοικητικά Συμβούλια
Ιωάννης Καρατσιομπάνης (Πρόεδρος ΠΕΚΑΓΕΠΕ)
Πάκης Σλίμπας (Πρόεδρος ΠΕΚΑΓΕΠΕ ΒΕ
Δέσποινα Μαυροματάκη (Πρόεδρος ΣΚΓΓ ΠΕ)
Μαριάννα Λεονάρδου (Πρόεδρος ΣΚΓΓΦ ΠΠ)
Ευαγγελία Κουτσουδάκη (Πρόεδρος ΠΑΣΥΚΑΓΑ)