Στρώνει
το δρόμο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
για την άρση της απαγόρευσης του λοκ-άουτ.
Στρώνει το δρόμο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την άρση της
απαγόρευσης του λοκ-άουτ όπως προκύπτει από την απάντηση της Επιτρόπου Thyssen
στη σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Σωτήρη Ζαριανόπουλου.
H Επίτροπος στην απάντησή της σημειώνει ότι «παρόλο που στην Ελλάδα οι ανταπεργίες
(λοκ-άουτ) επισήμως απαγορεύονται, οι εργοδότες έχουν ήδη τη δυνατότητα να
αρνηθούν τις υπηρεσίες μη απεργούντων εργαζομένων και να μην καταβάλουν τις
αμοιβές τους σε περίπτωση αντικειμενικής ανικανότητας εκτέλεσης εργασιών στην
επιχείρηση λόγω της απεργίας. Το δικαίωμα αυτό αναπτύχθηκε στην ελληνική
νομολογία βάσει συγκεκριμένης διάταξης του ελληνικού αστικού κώδικα». Πρόκειται
για δήλωση που επιβεβαιώνει όσα
αντιδραστικά προέβλεπε το «πόρισμα των ειδικών» - έκτρωμα που δόθηκε στη
δημοσιότητα τους προηγούμενους μήνες και που ανέφερε ότι «τα ελληνικά δικαστήρια αποδέχονται το δικαίωμα του εργοδότη να αρνηθεί
τις υπηρεσίες των μη απεργών και να μην πληρώσει τους μισθούς τους, με βάση την
αρχή της αντικειμενικής αδυναμίας». Η συγκεκριμένη στάση της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής δεν εκπλήσσει βέβαια. ΕΕ και κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ από κοινού
χαράσσουν την αντεργατική στρατηγική τους, αφού η εφαρμογή του «lock out» ως
αναφαίρετου δικαιώματος των εργοδοτών ρητά κατοχυρώνεται τόσο στο άρθρο 28 του λεγόμενου
«Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ» όσο και στο άρθρο 6 του «Ευρωπαϊκού
Κοινωνικού Χάρτη» τον οποίο πρόσφατα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ψήφισε στο
ελληνικό κοινοβούλιο.
Περαιτέρω, στο ερώτημα
του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ για το εάν «οι
νομοθετικές διευκρινίσεις που ζητά το πόρισμα θα δίνουν το δικαίωμα στους
εργοδότες να διακόπτουν τη μισθοδοσία εργαζόμενων που δεν απεργούν αλλά δεν
μπορούν να εργαστούν λόγω απεργίας των συναδέλφων τους» η Επίτροπος απαντά
καταφατικά, αφού στο παραπάνω σκεπτικό προσθέτει ότι «η Επιτροπή θεωρεί ευπρόσδεκτες θετικές αλλαγές που θα βελτιώσουν τη
σαφήνεια και θα συμβάλουν στη διασφάλιση της ομοιόμορφης ερμηνείας των συναφών
κανόνων και της εφαρμογής των διαδικασιών». Απαιτεί δηλαδή η Επιτροπή να
υπάρχει και σαφής νομοθεσία που θα προστατεύει το δικαίωμα των εργοδοτών στην
ανταπεργία και να μην εναπόκειται πλέον στην έτσι και αλλιώς ευνοϊκή για τους εργοδότες
αντιμετώπιση του ζητήματος από τα ελληνικά δικαστήρια.
Ένα το κρατούμενο λοιπόν και για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -
ΑΝΕΛ και για την Ευρ. Επιτροπή σχετικά με τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις και
για τα εργασιακά στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης του τρίτου μνημονίου,
καθώς έχουν ήδη συμφωνήσει στο πώς θα καρατομήσουν κάθε εναπόμειναν εργασιακό
δικαίωμα τόσο για να διασφαλίσουν την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων όσο
και για να περιορίσουν τη δράση του εργατικού κινήματος βάζοντας στο στόχαστρο
το δικαίωμα στην απεργία.
Φρένο στα σχέδια κεφαλαίου και κυβερνήσεων μπορεί να
βάλει μόνο η μαχητική απάντηση των εργαζομένων με οργάνωση της πάλης τους για
να μην χαθεί κανένα εργασιακό δικαίωμα που κατακτήθηκε με αγώνες, να
ανακτηθούν οι απώλειες βάζοντας στο
στόχαστρό του τα μονοπώλια, την εξουσία τους και την ΕΕ, τις αστικές
κυβερνήσεις που τους υπηρετούν.
Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης του ευρωβουλευτή του
ΚΚΕ Σωτήρη Ζαριανόπουλου και της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής :
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-007976/2016
προς την Επιτροπή
Άρθρο
130 του Κανονισμού
Σωτήριος Ζαριανόπουλος
Θέμα:
Άνοιγμα του δρόμου για την άρση της απαγόρευσης του λοκ- άουτ (lock-out)
Το πόρισμα για τα εργασιακά στην Ελλάδα στηρίζεται στη
δέσμευση του 3ου μνημονίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ότι «δεν θα υπάρξει
επιστροφή στο εργασιακό καθεστώς πριν τα μνημόνια» και αποτελεί τη βάση για τη
δεύτερη αξιολόγηση του μνημονίου.
Το αντιδραστικό πόρισμα, ταυτιζόμενο με την κυβερνητική
θέση, βασιζόμενο στο ότι το 95% των απεργιών στην Ελλάδα, κηρύσσονται, έτσι κι
αλλιώς, «παράνομες και καταχρηστικές», συμπληρώνει την εργοδοτική αυθαιρεσία,
νομιμοποιώντας εμμέσως πλην σαφώς την ανταπεργία. Θεωρώντας τη μέχρι τώρα
απαγόρευσή της ξένη προς το «ευρωπαϊκό κεκτημένο», καλεί το κράτος, με μια απλή
νομοθετική διευκρίνιση, να ξεκαθαρίσει ότι ο εργοδότης έχει δικαίωμα να μην
μισθοδοτεί μη απεργούς εργαζόμενους εφόσον δεν μπορούν να εργαστούν λόγω
απεργίας των συναδέλφων τους.
Πρόκειται για παραπέρα ενίσχυση του οπλοστασίου της
εργοδοσίας ενάντια τους εργατικούς αγώνες και κλιμάκωση της βάρβαρης πολιτικής
κυβέρνησης και ΕΕ.
Δεδομένου ότι ΕΕ, κυβέρνηση, μνημόνιο και πόρισμα
επικαλούνται τη συμμόρφωση με «ευρωπαϊκή κανονικότητα, κεκτημένο και βέλτιστες
πρακτικές της ΕΕ»,
- ποια είναι η θέση της Επιτροπής για την ισχύουσα απαγόρευση του λοκ-άουτ
στην Ελλάδα;
- Οι νομοθετικές διευκρινίσεις που ζητά το πόρισμα θα δίνουν το δικαίωμα
στους εργοδότες να διακόπτουν τη μισθοδοσία εργαζόμενων που δεν απεργούν αλλά
δεν μπορούν να εργαστούν λόγω απεργίας των συναδέλφων τους;
E-007976/2016
Απάντηση
της κ. Thyssen εξ ονόματος της Επιτροπής
(28.2.2017)
Η εν
λόγω έκθεση είναι προϊόν μιας ευρείας διαδικασίας διαβούλευσης και εκπονήθηκε
από ομάδα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, πανεπιστημιακών καθηγητών του εργατικού
δικαίου, των εργασιακών σχέσεων και της οικονομίας της εργασίας και έλαβε υπόψη
τις απόψεις διεθνών οργανισμών, περιλαμβανομένης της Διεθνούς Οργάνωσης
Εργασίας. Στη διαδικασία αυτή ζητήθηκε η γνώμη των Ελλήνων κοινωνικών εταίρων.
Οι απόψεις που διατυπώθηκαν είναι αποκλειστικά των εμπειρογνωμόνων, και δεν
απηχούν απαραίτητα τις απόψεις της ελληνικής κυβέρνησης ή της Επιτροπής.
Η
Επιτροπή κατανοεί ότι, παρόλο που στην Ελλάδα οι ανταπεργίες (λοκ-άουτ)
επισήμως απαγορεύονται, οι εργοδότες έχουν ήδη τη δυνατότητα να αρνηθούν τις
υπηρεσίες μη απεργούντων εργαζομένων και να μην καταβάλουν τις αμοιβές τους σε
περίπτωση αντικειμενικής ανικανότητας εκτέλεσης εργασιών στην επιχείρηση λόγω
της απεργίας. Το δικαίωμα αυτό αναπτύχθηκε στην ελληνική νομολογία βάσει
συγκεκριμένης διάταξης του ελληνικού αστικού κώδικα. Η Επιτροπή θεωρεί
ευπρόσδεκτες θετικές αλλαγές που θα βελτιώσουν τη σαφήνεια και θα συμβάλουν στη
διασφάλιση της ομοιόμορφης ερμηνείας των συναφών κανόνων και της εφαρμογής των διαδικασιών».