ΤΗΝ 10η ΚΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΚΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΚΡΙΣΤΟΦ ΚΙΣΛΟΦΣΚΙ
"ΜΗΝ ΕΠΙΘΥΜΙΣΕΙΣ ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΤΟΥ ΠΛΗΣΙΟΝ ΣΟΥ"
Με αφορμή την 7η Τέχνη, μια συνάντηση της Ψυχολογίας
με τις Ανθρωπιστικές, Κοινωνικές και Φυσικές Επιστήμες
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΘΩΜΑΗ ΜΠΟΖΙΟΥ
Πτυχιούχος τμήμ. Φιλολογίας Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.
ΠΑΙΖΟΥΝ: Jerzy Stuhr, Zbigniew Zamachowski, Henryk Bista, Olaf Lubaszenko, Maciej Stuhr κ.ά.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 57 min
ΥΠΟΘΕΣΗ: Ο παντρεμένος Jerzy και ο πανκ - τραγουδιστής Artur είναι αδέρφια και μόλις έχασαν το πατέρα τους.
Η λύπη για το θάνατό του δεν είναι πολύ μεγάλη γιατί ήταν μεγάλης ηλικίας και για πολύ καιρό απόμακρος.
Πηγαίνουν στο κλειδαμπαρωμένο και ακατάστατο διαμέρισμά του, όπου ανακαλύπτουν μια συλλογή από γραμματόσημα.
Η συλλογή ήταν καλά κρυμμένη και προσεκτικά τοποθετημένη,
πράγμα που έδειχνε το αντικείμενο του πάθους τού πατέρα τους που το κράταγε μακριά τους.
Αποφασίζουν να εκτιμήσουν την αξία της συλλογής
μπαίνοντας έτσι στον “υπογειακό” κόσμο του λαθραίου εμπορίου … γραμματοσήμων.
Η συλλογή τους αξίζει εκατομμύρια και ανίδεοι σε τέτοιου είδους δοσοληψίες θα μπουν σε πειρασμούς,
αντιπαραθέσεις αλλά και θα καταλάβουν καλύτερα τον πατέρα τους.
KΡΙΤΙΚΗ: Μη επιθυμήσεις τα αγαθά του πλησίον σου
Ο Kieslowski κλείνει το Δεκάλογο με μια μαύρη κωμωδία.
Δύο αδέρφια και οι δύο με υπερβολική αυτοπεποίθηση
τσακώνονται σαν κοκόρια για γραμματόσημα … μεγάλης βέβαια αξίας.
Λίγο συμβολικό, λίγο ειρωνικό αλλά σίγουρα καλή βάση
για κωμωδία εξωφρενικών καταστάσεων και ανατρεπτικών αληθειών.
Η ιστορία έχει πολύ δράση αλλά σε λογικά επίπεδα.
Οι ηθοποιοί Stuhr και Zamachowski (Τhree Colors: White) κάνουν την ταινία μοναδική,
καθώς με τις ερμηνείες τους αποδίδουν την αδερφική στοργή αλλά
και την υπερβολική οικειότητα που έχουν δύο αδέρφια που μεγάλωσαν μαζί στο ίδιο σπίτι.
Δίνουν μια γερή δόση ρεαλισμού και ταυτόχρονα θέτουν καλές βάσεις στους χαρακτήρες τους
για να δημιουργήσουν φυσικό γέλιο αλλά και δράμα. Τα δύο αδέρφια μεταλλάσσονται μέσα στην ταινία
για να προκύψουν “καθ’ ομοίωσιν” του πατέρα τους.
O Krzysztof Kieslowski κλείνει με δυνατά συναισθήματα και άψογη σκηνοθεσία τον Δεκάλογο,
το μόνο αριστούργημα της περιόδου, όπως δήλωσε και ο Kubrick.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ