Πώς ένας μέσος σχετικά μαθητής της Βισαλτίας, πώς ένας
αλλοδαπός μαθητής αφού έχει διανύσει αποστάσεις μισής και μιας ώρας θα βρει το
βηματισμό του μέσα σε ένα σχολείο που δημιουργήθηκε μετά από συγχωνεύσεις τεσσάρων
Γυμνασίων του Δήμου Βισαλτίας; Σε ένα Γυμνάσιο που χρησιμοποιεί αίθουσες που
ανήκουν στο Λύκειο Νιγρίτας, σε αίθουσες που μέχρι πρότινος χρησίμευαν ως
εργαστήρια; Σε ένα Σχολείο που με τους διαδρόμους του θυμίζει μια μικρή Γκράβα.
Το ερώτημα αυτό εξακολουθεί να προβληματίζει και να βασανίζει όλους όσους
εμπλέκονται με την εκπαίδευση στην περιοχή μας.
Η υπουργός Παιδείας δεν σταματά να επισημαίνει πως η
Παιδεία δεν έχει σχέση με τις επιταγές του Μνημονίου, αλλά η ίδια εντάσσεται
στους πλέον αποτελεσματικούς εντολοδόχους της μνημονιακής πολιτικής: σαρωτικές
συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων εσωτερικού και εξωτερικού, υποχρηματοδότηση
σχολικών μονάδων, μείωση διορισμών σε όλες τις βαθμίδες, περικοπές στους
τακτικούς προϋπολογισμούς των ΑΕΙ της χώρας κ.ά.
Γκράβα
στην εκπαιδευτική κοινότητα και στους κατοίκους της Αθήνας σημαίνει το
εσωστρεφές και δαιδαλώδες σχολικό συγκρότημα
στην πυκνοκατοικημένη περιοχή που εκτείνεται από το 5ο
Διαμέρισμα του Δήμου Αθηναίων προς την Λ. Γαλατσίου, του ομώνυμου Δήμου και
σχεδιάστηκε από τον Κώστα Φινέ το 1969.
Γκράβα
στην ξεχασμένη αρβανίτικη διάλεκτο σημαίνει χαράδρα ή γκρεμός.
Και στις δύο περιπτώσεις η λέξη Γκράβα περιγράφει την ίδια
κατάσταση, απομάκρυνση από την πόλη, αποξένωση, αποκλεισμό.
Η ανησυχία για
τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων που μεθοδεύει το υπουργείο Παιδείας από
τις αρχές Ιανουαρίου λόγω περικοπών των δαπανών για υποδομές και εκπαιδευτικό προσωπικό
που υπαγορεύονται από το μνημόνιο, έχει αναστατώσει όχι μόνο το νομό Σερρών,
αλλά όλη τη χώρα.
Από τις αρχές Ιανουαρίου, που άρχισε να διαρρέει το
«μυστικό» μέσω των δήμων που καλούνταν να εφαρμόσουν τον «Καλλικράτη» έως
σήμερα, οι επαπειλούμενες συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολείων είναι το νούμερο ένα ζήτημα για
τις τοπικές κοινωνίες.
Μεγάλη έκπληξη προκαλεί η πρόταση του Δ/ντή Β/ θμιας Εκπαίδευσης Νομού Σερών
αφού, μετά τις τροποποιητικές εισηγήσεις, 13 συνολικά Σχολεία στη
δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Σερρών συγχωνεύονται, όταν στο Νομό Δράμας
μόνο 2, στο Νομό Καβάλας μόνο 1, στο Νομό Κιλκίς κανένα, στο Νομό Χαλκιδικής μόνο 1, στο Νομό Αχαϊας μόνο 2,
κ.α.
Ο συντονισμός γονέων,
εκπαιδευτικών και της τοπικής κοινωνίας είναι μια πραγματικότητα στην περιοχή
μας. Διοργανώθηκαν κινητοποιήσεις, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, συγκέντρωση υπογραφών,
παραστάσεις διαμαρτυρίας στον Δ/ντή Β/θμιας Εκπ/σης Νομού Σερρών κ.λπ., συνάντηση
με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, ενώ βρίσκονται σε εγρήγορση καθώς δεν είναι
διατεθειμένοι να αφήσουν το Γυμνάσιο Δημητριτσίου να κλείσει και τα παιδιά να διανύουν μεγάλες αποστάσεις προκειμένου να παρακολουθήσουν
τα μαθήματά τους σε πολυπληθή πλέον τμήματα.
Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή, έτσι ώστε να μην κλείσει το
Γυμνάσιο Δημητριτσίου είναι όλοι ανεξαιρέτως οι βουλευτές του Νομού μας, πρέπει
όμως να τονιστεί πως ο κ. Στάθης Κουτμερίδης στάθηκε
συντονιστής αυτής της πολύ μεγάλης υπόθεσης και αυτού του δύσκολου αγώνα
δρόμου. (SCRIPTA
MANENT)
Αφού από το σχέδιο συγχωνεύσεων εξαιρούνται δημοτικά,
γυμνάσια και λύκεια που παρουσιάζουν κάποιες ιδιαιτερότητες ζητάμε λόγω του
αρκετά μεγάλου αριθμού μαθητών που έχει εφέτος το Γυμνάσιο Δημητριτσίου, λόγω
της άρτιας κτιριακής και υλικοτεχνικής υποδομής που διαθέτει, των μεγάλων
αποστάσεων που θα αναγκάζονται τα παιδιά να διανύουν καθημερινά και του
γεγονότος ότι σε πιθανή συγχώνευσή του δέχεται ένα πολύ μεγάλο πλήγμα ερήμωσης
η ευρύτερη περιοχή να εξεταστεί ως ιδιαίτερη περίπτωση και να λειτουργήσει
κανονικά τα επόμενα χρόνια.
Ζαπρούδης Ζαφείρης
Δάσκαλος