του Βασίλη Παπαχρήστου
«…Όπως πολλές φορές έχω πει, δεν προωθούμε μια ακόμη «αλλαγή για την αλλαγή» και μάλιστα σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Θα ήμουν ευτυχής αν μπορούσα να περιοριστώ σε επιμέρους βελτιωτικές κινήσεις, όμως όλοι οι δείκτες επιβεβαιώνουν το κοινό αίσθημα: Το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει!...»
Μία από τις πολλές ρήσεις της υπουργού Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων την 31η Μαρτίου, ημέρα της εξαγγελίας του Και(ε)νού Λυκείου.
Ως Και(ε)νό Λύκειο περιμέναμε καινά προγράμματα σπουδών που θα συμβάδιζαν με το πνεύμα της εξαγγελίας του Και(ε)νού Λυκείου.
Αναμέναμε τα νέα σχολικά εγχειρίδια να τροχοδρομούν στη φιλοσοφία του Και(ε)νού Λυκείου.
Σκεπτόμασταν πώς από μέρα σε μέρα θα προκηρύσσονταν διαγωνισμοί για :
τα νέα προγράμματα σπουδών,
τη συγγραφή νέων βιβλίων.
Αντ’
αυτών, μία ωραία πρωία αναρτήθηκε το «ΝΕΟ!!!» πρόγραμμα σπουδών του
μαθήματος χημείας της Α Λυκείου Γενικού Λυκείου (55168/Γ2/13-05-2011
Δνση Σπουδών Βθμιας Εκπσης).
Γιατί άραγε δημοσιοποιήθηκε το πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος χημείας Α Λυκείου όταν δεν έχει θεσμοθετηθεί το νέο λύκειο;
Πόσο
«ΝΕΟ!!!» μπορεί να είναι όταν το δημοσιοποιηθέν, πρόγραμμα σπουδών,
είναι συρραφή των προγραμμάτων σπουδών της Α Λυκείου και
Β Λυκείου Γενικής Παιδείας και κατεύθυνσης που βρίσκονται εν ισχύει τώρα;
Συγκεκριμένα:
Το «ΝΕΟ!!!» πρόγραμμα σπουδών μαθήματος χημείας περιλαμβάνει:
Όλη την ύλη της Α Λυκείου (όπως αυτή υπάρχει στο σχολικό εγχειρίδιο που διδάσκονται τώρα οι μαθητές) καθώς και:
Το πρώτο κεφάλαιο της Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας(όπως αυτή υπάρχει στο σχολικό εγχειρίδιο που διδάσκονται τώρα οι μαθητές)
Το πέμπτο κεφάλαιο της Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας(όπως αυτή υπάρχει στο σχολικό εγχειρίδιο που διδάσκονται τώρα οι μαθητές)
Το
δεύτερο κεφάλαιο της Β΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης (όπως αυτή υπάρχει
στο σχολικό εγχειρίδιο που διδάσκονται τώρα οι μαθητές)
Οι στόχοι για το μάθημα της χημείας Λυκείου που περιγράφονται στο ΦΕΚ 343Β/1999 είναι ακριβώς οι ίδιοι με εκείνους που περιγράφονται στην εγκύκλιο 55168/Γ2/13-05-2011 Δνση Σπουδών Βθμιας Εκπσης.
Υπάρχει συνέχεια στην ύλη που δημοσιοποιήθηκε;
Δύο μόνον σημεία θα επισημάνουμε από τα πολλά που υπάρχουν και καταδεικνύουν περίτρανα την ασυνέχεια στην ύλη:
· Η διδασκαλία του κεφαλαίου «ΒΙΟΜΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΜΟΡΙΑ» απαιτεί γνώσεις που δεν έχουν διδαχθεί οι μαθητές.
Στην παράγραφο «Αναγωγικές ιδιότητες των μονοσακχαριτών». αναφέρεται το αντιδραστήριο Tollens και Fehling. Και τίθεται το ερώτημα: Έχει διδαχθεί ο μαθητής της Α Λυκείου στο μάθημα της χημείας το αντιδραστήριο Fehling ή Tollens; Έχει καταλάβει την οξείδωση και την αναγωγή; Έχει διδαχθεί τις χημικές ιδιότητες των ομολόγων σειρών; Προφανώς όχι.
· Η διδασκαλία του κεφαλαίου ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙ∆ΡΑΣΕΙΣ προαπαιτεί τη γνώση της καύσεως που δεν έχει διδαχθεί.
Θα
μπορούσαμε να υποδείξουμε και άλλα σημεία που αποδεικνύουν την
προχειρότητα στη συρραφή της ύλης και την ασυνέχεια αυτής αναφορικά με
το γνωστικό υπόβαθρο των μαθητών για την κατάκτηση της νέας γνώσης.
Θα μπορούσε να αντιτείνει κάποιος: μήπως δε θα διδαχθούν όλα αυτά;
Η αλήθεια είναι ότι δε γνωρίζουμε σε τι «εκπτώσεις» ύλης θα προβεί το Υπουργείο Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.
Εάν
σε ένα καινό πρόγραμμα σπουδών που υποτίθεται ότι έχει μελετηθεί
διεξοδικά για το τι θα διδαχθεί, έχει γίνει έρευνα για το τι είναι
χρήσιμο, για το τι είναι απαραίτητο, ποιες οι προαπαιτούμενες γνώσεις
του κάθε κεφαλαίου «…Δεν ξεχωρίζει τα χρήσιμα και ταλαιπωρεί τον
μαθητή, με πολλά επουσιώδη και περιττά.» (Υπουργός Παιδείας Διά Βίου
Μάθησης και Θρησκευμάτων) τότε ναι προωθούμε μια ακόμη «αλλαγή για την αλλαγή».
Με την ανωτέρω ύλη στο μάθημα της χημείας τα κατωτέρω ρηθέντα από την υπουργό μάλλον μοιάζουν για πρωταπριλιάτικο αστείο:
«…Το «Νέο Λύκειο» πρέπει να αποκαταστήσει όχι μόνο την σωστή και πλήρη λειτουργία του.
Πρέπει να αποκαταστήσει την ισορροπία στη ζωή των εφήβων.
Πρέπει να κάνει «φυσιολογική» τη ζωή τους και τη ζωή των γονιών τους.
Ο έφηβος έχει δικαίωμα στη Γνώση, αλλά έχει δικαίωμα και στη ζωή !!!
Στον ελεύθερο χρόνο, στη δημιουργία, στη συμμετοχή.
Το Λύκειο δεν είναι απλά ο προθάλαμος του πανεπιστημίου ή του ΤΕΙ….»
Εξαγγέλλει
η υπουργός ότι σκοπός της μεταρρύθμισης είναι οι έφηβοί μας να έχουν
ελεύθερο χρόνο. Βούληση υπάρχει για να υλοποιηθεί η εξαγγελία της;
Με ποιον τρόπο άραγε θα καλυφθεί το γνωστικό χάσμα, μεταξύ των κεφαλαίων χημείας.
Πώς
οι μαθητές θα μπορέσουν να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις για να
κάνουν κτήμα τους τις νέες γνώσεις με τις οποίες θέλει να τις εφοδιάσει
το νέο πρόγραμμα σπουδών;
Είτε θα χρειαστεί να «κλέψουν» χρόνο από τον ελεύθερο χρόνο τους,
Είτε θα χρειαστεί να ασχοληθούν επιφανειακά και επιδερμικά χωρίς να μπορέσουν να κάνουν κτήμα τους την ύλη αυτή.
Ποιοι αλήθεια επιχαίρουν από αυτή την ακατανόητη συρραφή της ύλης για να παρουσιαστεί αυτή ως νέο πρόγραμμα σπουδών;
Πέρα
και πάνω από το καθαυτό παιδαγωγικό, εκπαιδευτικό, διδακτικό,
επιστημονικό τμήμα το οποίο καταδεικνύεται από την εν λόγω εγκύκλιο
υπάρχει άλλο ένα πεδίο που δεν προσελκύει την προσοχή μας.
«…5. Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.»
Η
παρούσα πρόταση είναι μια συνήθης τυπική πρόταση με την οποία
κατακλείονται ΦΕΚ ή εγκύκλιοι όταν προωθούνται κάποιες αλλαγές. Και
βεβαίως η πρόταση αυτή γίνεται ακόμη περισσότερο επίκαιρη λόγω της
οικονομικής συγκυρίας στην οποία βρίσκεται η χώρα μας.
Πραγματικά οι αλλαγές αυτές δεν επιβαρύνουν οικονομικά τη χώρα;
Δηλαδή δεν θα χρειαστεί να εκτυπώσουν νέα βιβλία;
Τα βιβλία θα τα πληρώσουν οι μαθητές;
Τα βιβλία θα είναι χορηγία του ΔΝΤ;
Ακόμη και με συρραφή να γίνουν δεν θα επιβαρυνθεί οικονομικά το Ελληνικό Δημόσιο;
Τα
υπάρχοντα βιβλία της Α και Β Λυκείου Χημείας που έχουν περισσέψει στις
αποθήκες και δε θα χρησιμοποιηθούν δεν επιβαρύνουν οικονομικά το
Ελληνικό Δημόσιο;
Και όλα αυτά για έναν και μόνον σκοπό: «ΠΡΩΤΑ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ!!!»
Ω!! της αλλαζονείας, της κοροϊδίας και του δόλου
Οι διοικούντες δυστυχώς αποδεικνύουν συνεχώς:
«ὑποκριθῇς ἐν στόμασιν ἀνθρώπων καὶ ἐν τοῖς χείλεσί σου μη πρόσεχε.»
O Παπαχρήστου Δ. Βασίλειος είναι Χημικός MEd
Πηγή: alfavita.gr