Φίλες και Φίλοι,
Σερραίοι πολίτες,
Μετά την υπουργική απόφαση που υπογράφηκε στις 01-06-2017 αποφασίστηκε η τοποθέτηση 30 διοδίων (10 μετωπικά και 20 πλευρικά) στην Εγνατία οδός και τους κάθετους άξονες της. Στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών θα τοποθετηθούν ΔΙΟΔΙΑ πέραν του ήδη υπάρχον του Προμαχώνα, στο πρώτο (1) χιλ μετά την διασταύρωση του Στρυμονικού, και πλευρικά στο Δεβάνι – Θεσσαλονίκης, ακόμη και στην περιοχή της Ασπροβάλατας. Τι σημαίνει αυτό;; ότι, ο κάθε Σερραίος πολίτης του Ν. Σερρών είναι «εγκλωβισμένος» και περικυκλωμένος από ΔΙΟΔΙΑ για τις μετακινήσεις του. Με την δημιουργία των διοδίων στο Στρυμονικό ο κάθε Σερραίος πολίτης δεν έχει καμία απολύτως εναλλακτική πρόσβαση για την μετακίνηση του προς Θεσσαλονίκη παρά να χρησιμοποιήσει «αναγκαστικά» την Εγνατία οδός και να πληρώσει το αντίτιμο των διοδίων που θα καθορισθούν με υπουργική απόφαση. Το κόστος των διοδίων σε όλη την επικράτεια της χώρας είναι περίπου 0,07 ευρώ το χιλ, ενώ στην Εγνατία οδός σήμερα είναι 0,03 ευρώ το χιλ. με την διαφορά ότι, μέχρι τις 30 Ιουνίου θα θεσπισθεί η τιμολογιακή πολιτική για την Εγνατία και τους κάθετους άξονές της, την οποία ενέκρινε το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ. Και η νέα τιμολόγηση θα πρέπει να τεθεί σε ισχύ από 1.1.2019. Έτσι, το αμέσως επόμενο διάστημα θα ισοβαθμήσουν το κόστος των διοδίων της Εγνατίας οδού με ότι ακριβώς υπάρχει στην ελληνική επικράτεια δηλαδή, περίπου στα 0,07 ευρώ το χιλ. Με αυτόν τον τρόπο θα βάλουν βαθειά το χέρι τους στην τσέπη του καθενός από εμάς. Γνωρίζουμε ότι, κατά δήλωση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ΑΕ, τα χρήματα που θα πληρώνουμε στα διόδια Θεσσαλονίκης Σερρών Προμαχώνα δεν είναι ανταποδοτικά αλλά πάνε για απόσβεση του δημοσίου χρέους? Με δύο λόγια, θα «πουληθούν» τα διόδια από την Εγνατία Οδό που είναι κρατική ΑΕ (και σήμερα τα διαχειρίζεται), σε ιδιώτες, τα χρήματα που θα πάρουν από τους ιδιώτες θα δοθούν για το δημόσιο χρέος. Για να είναι δελεαστικοί η πώληση των διοδίων προς τους ιδιώτες, αφήνουν το δικαίωμα της επιλογής του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων, στον παραχωρησιούχο της Εγνατίας Οδού. Δηλαδή, ξεπουλούν τα διόδια σε ιδιώτες που θα έχουν το δικαίωμα να επιλέγουν (δίχως κρατική παρέμβαση) την πολιτική τιμολόγηση των διοδίων.
Ένα απλό παράδειγμα, η σημερινή τιμή, πριν την νέα τιμολογιακή πολιτική για την Εγνατία και τους κάθετους άξονές της ανέρχεται σε 0,03 ευρώ το χιλ. Οπότε, χρειάζεται να πληρώσουμε για μια διαδρομή Σερρών – Θεσσαλονίκη 80 χιλ Χ 0,03 ευρώ = 2,40 ευρώ, και για την επιστροφή άλλα 2,40 ευρώ = 4,80 ευρώ προσθέστε και τα παράπλευρα διόδια στο Δερβένι που αντιστοιχεί περίπου στο 1,20 ευρώ + 1,20 ευρώ στην επιστροφή = 2,40 ευρώ. Δηλαδή 4,80 ευρώ το μετωπικό διόδια στο Στρυμονικό + 2,40 το πλευρικό στο Δερβένι = 7,20 ευρώ πήγαινε - έλα Σέρρες - Θεσσαλονίκη και αυτό όχι για μία φορά, αλλά για κάθε φορά που κάποιος θα πάει στην Θεσσαλονίκη!! Με την αύξηση δε της νέας τιμολογιακής πολιτικής, αφήστε το καλύτερα!!
Ώρα να πούμε ένα ΟΧΙ στο νέο χαράτσι που μας επιβάλουν. Διότι:
Η αρχή της ισότητας αποτελεί γενικότερη Συνταγµατική αρχή, η οποία εµφανίζεται σε όλες τις περιοχές του δικαίου. Πρόκειται στην ουσία για την αρχή της ίσης µεταχείρισης των ανθρώπων, χωρίς προσωπικές προκαταλήψεις και διακρίσεις. Η ισότητα, µε την έννοια που αναφέρεται στο Σύνταγµα, είναι καταρχήν πολιτική ισότητα, δηλαδή ισότητα πολιτικών δικαιωµάτων και υποχρεώσεων. Σύµφωνα µε το άρθρο 4 παρ.1 του Συντάγµατος, «οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόµου».
Η ελευθερία µαζί µε την ισότητα, αποτελούν τα θεµέλια της ανθρώπινης αξίας. Η ελευθερία του ανθρώπου διακρίνεται σε υλική, πνευµατική και κοινωνική. Η υλική ελευθερία έχει να κάνει µε οτιδήποτε αφορά την υλική υπόσταση του κάθε ανθρώπου, όπως για παράδειγµα η ελευθερία κίνησης στο φυσικό χώρο.
Ο εκπρόσωπος της συντονιστικής επιτροπής
ΟΧΙ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ
Γιάντσιος Ιωάννης
Δικηγόρος Σερρών