Επερώτηση για την απαράδεκτη κατάσταση στη μεταφορά μαθητών στο δήμο Θέρμης και τις ευθύνες της Περιφέρειας κατέθεσε ο περιφερειακός σύμβουλος της Ανταρσίας στην Κ. Μακεδονίας Ζήσης Κλεισιάρης. Το πρόβλημα χρονίζει με τις επιλογές της Περιφέρειας και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που στα πλαίσια της μνημονιακής πολιτικής διατηρεί το καθεστώς που διαμόρφωσαν ΝΔ-ΠΑΣΟΚ με την ΚΥΑ 24001/2013 («Μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες»), το οποίο έχει παραδώσει τη μεταφορά σε ιδιώτες. Η μετακίνηση μέσω δημοσίου φορέα που ζητά η εκπαιδευτική κοινότητα, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί, είναι επείγουσα και ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να αναλάβει αυτό το ρόλο. Πάγια λύση στο πρόβλημα θα δώσει η δικαίωση της πάγιας διεκδίκησης του εκπαιδευτικού κινήματος να υπάρχει σχολείο σε κάθε χωριό και γειτονιά, αναιρώντας τη μνημονιακή πολιτική κυβερνήσεων-ΕΕ-ΔΝΤ των συγχωνεύσεων-καταργήσεων σχολικών μονάδων και «ολιγομελών» τμημάτων, με στόχο οι πόροι να διατεθούν για τα αιματηρά πλεονάσματα και το χρέος.
Το κείμενο της επερώτησης είναι το εξής:
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος η νέα σχολική χρόνια 2018-19 ξεκινάει με το χρόνιο πρόβλημα της έλλειψης μεταφοράς των μαθητών από το σπίτι στο σχολείο και αντίστροφα. Συγκεκριμένα, προβλήματα αντιμετωπίζουν οι μαθητές των σχολείων: 2ο γυμνάσιο Μίκρας, 2ο ΓΕΛ Μίκρας, ΕΠΑΛ Βασιλικών, 2ο γυμνάσιο Θέρμης. Επιπλέον προκύπτουν και προβλήματα όπως στο δρομολόγιο της γραμμής του ΟΑΣΘ Νέο Ρύσιο, Ταγαράδες, Αγ. Παρασκευή, Σουρωτή, Βασιλικά, όπου οι μαθητές είναι πολλοί και “τσουβαλιάζονται” κυριολεκτικά με τους άλλους επιβάτες, ενώ από τη Σουρωτή στα Βασιλικά αναγκάζονται να πληρώνουν εισιτήριο, διότι η χιλιομετρική απόσταση δεν είναι πάνω από τρία χιλιόμετρα, όπως ορίζει η σχετική ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση).
Αναλυτικά, προβλήματα στη μεταφορά τους αντιμετωπίζουν οι μαθητές από το Πλαγιάρι που φοιτούν στο 2ο Γυμνάσιο Μίκρας, στον Τρίλοφο, που καλούνται να περπατήσουν πάνω από δύο χιλιόμετρα για να πάνε στο σχολείο και άλλα τόσα για να γυρίσουν σε έναν επαρχιακό δρόμο με πολλούς κινδύνους.
Ενενήντα πέντε μαθητές από την Καρδία, που φοιτούν στο 1ο Λύκειο Τριλόφου, με απόφαση της Περιφέρειας Κεντ. Μακεδονίας της οποίας αρμοδιότητα αποτελεί η μεταφορά των μαθητών, χρησιμοποιούν το τακτικό δρομολόγιο του ΟΑΣΘ. Το δρομολόγιο αυτό χρησιμοποιούν δεκάδες πολίτες για να πάνε στη δουλειά τους εκείνη την ώρα. Αποτέλεσμα είναι το λεωφορείο να γεμίζει με κόσμο, οι μαθητές να μην μπορούν να επιβιβαστούν και είτε να χάνουν την πρώτη ώρα, είτε να πηγαίνουν στο σχολείο με τα πόδια σε μια διαδρομή πολύ επικίνδυνη για την ασφάλειά τους.
Πέρα από αυτό, τα λεωφορεία της συγκεκριμένης γραμμής συχνά “μένουν” από βλάβη στο δρόμο λόγω της παλαιότητας του στόλου του ΟΑΣΘ.. Παρά τις πιέσεις ο ΟΑΣΘ δεν βάζει επιπλέον λεωφορείο την ώρα της προσέλευσης και της αποχώρησης των μαθητών με συνέπεια να μένουν μαθητές εκτός λεωφορείου ή να στριμώχνονται όρθιοι βάζοντας σε κίνδυνο την ασφάλειά τους σε ένα επαρχιακό δρόμο με ανηφόρες, κατηφόρες και επικίνδυνες στροφές.
Παρομοίως, οι μαθητές από το Ν. Ρύσιο που πηγαίνουν στο 2ο Γενικό Λύκειο Μίκρας χρησιμοποιούν το αστικό λεωφορείο, έχοντας όμως να διασχίσουν στην επιστροφή έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με μεγάλο κίνδυνο. Επίσης οι μαθητές από το Ν. Ρύσιο που φοιτούν στο 2ο Γυμνάσιο Θέρμης πρέπει να περπατήσουν από 1,5 έως 2 χιλιόμετρα για να πάνε στο σχολείο και άλλα τόσα για να επιστρέψουν.
Για αυτό το τόσο σοβαρό πρόβλημα, το οποίο έχει άμεση σχέση και με την ασφάλεια των μαθητών, είναι ξεκάθαρο σε γονείς και μαθητές ότι την κύρια ευθύνη έχει η μνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η οποία τέσσερα χρόνια τώρα αδιαφορεί πλήρως για αυτή την κατάσταση. Σαν να μην έφθανε αυτό, με την πολιτική της για την Παιδεία φορτώνει νέα βάρη σε μαθητές και γονείς, καταργώντας τα λεγόμενα «ολιγομελή» τμήματα σε Ομάδες Προσανατολισμού των ΓΕΛ και στα ΕΠΑΛ, αναγκάζοντας τους μαθητές να αλλάξουν σχολεία ή Ομάδες Προσανατολισμού, τομείς και ειδικότητες, ενώ στριμώχνει μεγάλους αριθμούς μαθητών στα τμήματα και ουσιαστικά καταργεί τις επιλογές στις ξένες γλώσσες. Την ίδια στιγμή μεταχειρίζονται τους εκπαιδευτικούς ως «πλεονάζον» προσωπικό, ενώ άνεργοι μένουν χιλιάδες καθηγητές που θα δούλευαν αν προσφερόταν σχολείο σε κάθε χωριό και γειτονιά με συνθήκες που επιτρέπουν να γίνεται ομαλά η εκπαιδευτική διαδικασία.
Την ίδια ευθύνη έχει και η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, η οποία, αντί να απαιτήσει άμεση αντικατάσταση της ΚΥΑ και οριστική λύση του προβλήματος, αντίθετα εφαρμόζει κατά γράμμα την κυβερνητική μνημονιακή πολιτική και δημαγωγεί, κωλυσιεργώντας με υποσχέσεις για λύση σε σύντομο χρόνο, με στόχο το ξεφούσκωμα των αγώνων των μαθητών.
Σοβαρή είναι και η ευθύνη που ανήκει στη πλειοψηφία της διοίκησης του Δήμου Θέρμης, η οποία, ενώ χρόνια τώρα γνωρίζει το πρόβλημα, αρκείται σε παραστάσεις στην Περιφέρεια και διαβουλεύσεις στους συλλόγους γονέων και μαθητών. Ρίχνει την ευθύνη στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας απλά και μόνο, για να βγάζει λάδι τον εαυτό της, όταν οι μαθητές σε σχολεία του Δήμου Θέρμης άρχισαν αγωνιστικές κινητοποιήσεις με καθιστικές διαμαρτυρίες και καταλήψεις.
Είναι ελπιδοφόρο σημάδι οι αγώνες των μαθητών που αναδεικνύουν και τις ευθύνες της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Είναι αναγκαίο οι σύλλογοι γονέων, οι εκπαιδευτικοί, και η ΕΛΜΕ να συμπαρασταθούν ενεργά, παίρνοντας μέρος στους αγώνες των παιδιών τους, απατώντας άμεσα λύση στο πρόβλημα.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο κ. Περιφερειάρχης:
Πότε και με ποιο τρόπο σκοπεύει να αντιμετωπίσει το ζήτημα της μετακίνησης των μαθητών/τριών των απομακρυσμένων αυτών χωριών που αναγκάζονται να πληρώνουν τη μετακίνηση τους και το σημαντικότερο, ότι καθυστερούν να προσέλθουν το πρωί στα σχολεία;
Πότε και πώς σχεδιάζει να αντιμετωπίσει το απαράδεκτο γεγονός να γίνονται οι μαθητές θύματα των πολιτικών της υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης και των εκβιασμών των επιχειρήσεων τουριστικών λεωφορείων;
Πότε και πώς το θέμα της μεταφοράς των μαθητών/τριών στα σχολεία θα σταματήσει να είναι ζήτημα επιχειρηματικής συμφωνίας με ιδιώτες και θα εξασφαλιστεί η ασφαλής και δωρεάν μετακίνηση των μαθητών που αποτελεί αδήριτη κοινωνική ανάγκη και δικαίωμα.
Πότε επιτέλους θα διεκδικήσει η Π.Κ.Μ. τη δημιουργία δημόσιου φορέα μεταφοράς των μαθητών, ρόλο που πρέπει να αναλάβει ο ΟΑΣΘ, με μόνιμο προσωπικό και γενναία χρηματοδότηση που είναι ο μόνος τρόπος για να δοθεί λύση στο πρόβλημα;
Ο περιφερειακός σύμβουλος
Κλεισιάρης Ζήσης