Υπάρχουν δύο (2) μεγάλες κατηγορίες ακινήτων του ελληνικού Δημοσίου
Η 1η περιλαμβάνει ακίνητα που έχουν χαρακτήρα ιδιωτικής περιουσίας (παραλίες, αιγιαλοί, νησιά, νερό, ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, λιμάνια, αεροδρόμια, εθνικοί δρόμοι, σιδηρόδρομοι, πετρέλαια, ταχυδρομεία, στρατιωτικές βιομηχανίες, ακίνητα εσωτερικού-εξωτερικού τα οποία αντιμετωπίζονται ως κεφάλαιο μιας εμπορικής εταιρείας που μπορεί ελεύθερα να τα εκποιήσει για να διαθέτει τα έσοδα στους σκοπούς που αναφέρονται στον νόμο 4336/2015 (3ο Μνημόνιο). Τα ακίνητα αυτά μεταβιβάστηκαν κατά πλήρη κυριότητα στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) που ιδρύθηκε με τον νόμο 3986 /2011 και μετά την ψήφιση του νόμου 4389/2016 εντάχθηκε, κουβαλώντας μαζί και την προίκα του, ως θυγατρική στο Υπερταμείο.
Η 2η περιλαμβάνει ακίνητα που εξυπηρετούν δημόσιους σκοπούς, αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του σύγχρονου κοινωνικού Κράτους και την αναγκαία υποδομή για την παροχή των αντίστοιχων δημόσιων υπηρεσιών (νοσοκομεία, σχολεία, δημόσια κτίρια, στρατόπεδα κ.α). Τα ακίνητα αυτά μπορούν να εκποιούνται, πρέπει όμως να αντικαθίστανται για την ομαλή λειτουργία των κρατικών υπηρεσιών. Διαχειρίζονταν παλιότερα από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου που ιδρύθηκε το 1979 και απορροφήθηκε το 2011 από την Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα και σχημάτισαν την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου και μετά την ψήφιση του νόμου 4389/2016 εντάχθηκε, μαζί με τα 71.500 αστικά και ειδικής χρήσης ακίνητα, ως θυγατρική στο Υπερταμείο.
Υπάρχει τέλος και μια 3η κατηγορία (μικρή σήμερα, θα γίνει πολύ μεγαλύτερη μετά την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου) στην οποία περιλαμβάνονται δημόσια ακίνητα που αποτελούν την καθαρώς ιδιωτική περιουσία του δημοσίου που προέρχεται από δωρεές, κατασχέσεις κτλ
Με την ψήφιση του νόμου 4389/2016 (ιδρυτικός του Υπερταμείου) έγινε μια κομβική αλλαγή στον χαρακτήρα των δημοσίων ακινήτων, αφού εντάσσονται σε μια νέα δομή που δεν είναι δημόσια και λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, όπως ο νόμος 4389/2016 ορίζει στο άρθρο 184 παραγρ. 4 και άρθρο 185 παραγρ. 1 (άρα διέπεται από το Ιδιωτικό Δίκαιο).
Επίσης όπως ορίζει στο άρθρο 188 για τις Άμεσες Θυγατρικές της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. στις παραγρ. 4, 5, 6 και 7 μεταβιβάζεται η πλήρης κυριότητα νομή και κατοχή του συνόλου του κεφαλαίου των θυγατρικών ΤΧΣ, ΤΑΙΠΕΔ και ΕΤΑΔ από το Ελληνικό Δημόσιο άνευ ανταλλάγματος στην Εταιρεία δυνάμει του παρόντος νόμου.
Η 39μελής επιτροπή του νόμου 4389/2016, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο που της ανέθεσε ο Υπουργός Οικονομικών, αφού επέλεξε αρχικά 1.000, κατέληξε σε περίπου 100 «καθαρά και ώριμα ακίνητα». Οι Θεσμοί θεώρησαν ότι ήταν πάρα πολύ λίγα σε σχέση με τον αριθμό που τους είχε υποσχεθεί ο Τσακαλώτος, για τον λόγο αυτό, το Εποπτικό Συμβούλιο του Υπερταμείου ανέθεσε σε δύο ιδιωτικές εταιρείες (εντελώς τυχαία η μια εταιρεία, η PLANET Α.Ε. υπήρξε για πολλά χρόνια, σύμβουλος του Υπουργείου Πολιτισμού για την σύνταξη του Αρχαιολογικού Κτηματολογίου, άρα γνώριζε τον χαρακτήρα και την χρήση των ακινήτων) και οι οποίες από τις 110.000 ακίνητα του ελληνικού Δημοσίου, επέλεξαν τα 10.119. Τα επέλεξαν γιατί γνώριζαν. Αυτή την λίστα παρέδωσαν στον Τσακαλώτο.
Και τώρα θαυμάστε ταχύτητα των υπαλλήλων (Κυβέρνηση), όταν βεβαίως πρόκειται για ικανοποίηση των επιθυμιών των αφεντικών τους (Δανειστές).
Στις 14 Ιούνη 2018, υποβάλλεται το αίτημα από την πλευρά του Υπερταμείου, για την μεταβίβαση των ακινήτων στην ΕΤΑΔ Α.Ε.
Στις 18 Ιούνη 2018, (μεσολάβησε ΣΚ) το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής εγκρίνει την λίστα των 10.119 ακινήτων.
Στις 19 Ιουνίου 2018, δημοσιεύεται το ΦΕΚ με τα ΚΑΕΚ και εξουσιοδοτείται ο Υπουργός Οικονομικών να προβεί σε κάθε αναγκαία πράξη προς μεταβίβαση των ακινήτων στην ΕΤΑΔ ΑΕ.
Στις 19 Ιούνη 2018 (την ίδια μέρα), με υπουργική απόφαση που υπογράφει ο Τσακαλώτος, μεταβιβάζονται τα ακίνητα στην ΕΤΑΔ Α.Ε.
Στις 20 Ιούνη 2018, στην Έκθεση Συμμόρφωσης με την οποία ολοκληρώθηκε η 4η αξιολόγηση, το ζήτημα της μεταβίβασης ακινήτων αναφέρεται ως ολοκληρωμένο («done») προαπαιτούμενο και περιγράφεται ως εξής:
(Παραθέτουμε μια ανεπίσημη μετάφραση)
«Το χαρτοφυλάκιο ακινήτων της ΕΤΑΔ αριθμεί περισσότερους από 71.500 τίτλους σε όλη την ελληνική Επικράτεια και διακρίνεται σε ακίνητα που προέρχονται κυρίως από το Υπουργείο Οικονομικών, από τον ΕΟΤ, τα Ολυμπιακά Ακίνητα, καθώς και ακίνητα από το ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με τον ν. 4389/2016, η πλήρης κυριότητα, η νομή και κατοχή του συνόλου των μετοχών της ΕΤΑΔ μεταβιβάζονται από το Ελληνικό Δημόσιο στην ΕΕΣΥΠ άνευ ανταλλάγματος.» ……….
«Σύμβουλοι προσελήφθησαν από την ΕΕΣΥΠ.
Οι σύμβουλοι της ΕΕΣΥΠ ζήτησαν να δοθούν πιο λεπτομερή δεδομένα για τα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Κτηματολόγιο, πάνω στα ακίνητα που ανήκουν στο Κράτος ή σε έναν Άγνωστο, στην ΕΕΣΥΠ ιδιοκτήτη, έτσι ώστε να προχωρήσουν στη διαδικασία ελέγχου.
Τα επιπλέον δεδομένα παρασχέθηκαν στην ΕΕΣΥΠ στο τέλος του Μαρτίου και ξεκίνησε ο έλεγχος.
Η ταυτοποίηση των περιουσιακών στοιχείων ολοκληρώθηκε από τους συμβούλους. Ύστερα από την ταυτοποίηση η λίστα των ακινήτων που έπρεπε να μεταβιβαστούν στην ΕΕΣΥΠ υποβλήθηκε στον υπουργό για έγκριση.
Ο υπουργός εξέδωσε την σχετική απόφαση, ακολουθώντας τη σχετική εξουσιοδότηση από το ΚΥΣΟΙΠ [Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής] (ΦΕΚ Β΄ 2317/19-06-2018).
Η απόφαση είναι ο νόμιμος τίτλος για τη μεταβίβαση των ακινήτων στην ΕΤΑΔ/ΕΕΣΥΠ».
"The identification of assets has been completed by the consultants. Following the identification, the list of the real estate assets to be transferred to HCAP was submitted to the Minister for approval. The Minister issued the relevant decision, following the relevant authorisation by KYSOIP (FEK B' 2317/19.06.2018). The decision is the legal title for the transfer of the assets to ETAD/HCAP".
Το Υπερταμείο είναι μια ΑΕ που λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, άρα η λειτουργία του υπάγεται στο Ιδιωτικό Δίκαιο. Έχει μια μετοχή που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, της οποίας όμως αποφασίζον όργανο είναι το 5μελές Εποπτικό Συμβούλιο. Δεν διοικείται από την γενική συνέλευση των μετόχων (άρα το Ελληνικό Δημόσιο ως μοναδικό μέτοχο), αλλά από το 5μελές Εποπτικό Συμβούλιο. Τα τρία (3) από τα πέντε (5) μέλη του προτείνονται από τον Υπουργό Οικονομικών , ως εκπρόσωπο του ελληνικού δημοσίου και εγκρίνονται από τους θεσμούς-δανειστές. Τα υπόλοιπα δύο (2) ορίζονται από τους Θεσμούς-Δανειστές. Άρα το Ελληνικό Δημόσιο έχει απλά εισηγητικό ρόλο στην συγκρότησή του. Αποφασιστικό ρόλο έχουν αποκλειστικά οι Θεσμοί-Δανειστές.
Το Υπερταμείο είναι μια «ειδική κατασκευή» (κάτι παρόμοιο γνωρίσαμε στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, στην Αν. Γερμανία μετά την κατάρρευση των καθεστώτων με την καταστροφή, υποτίμηση και λεηλάτηση των δημόσιων και κρατικών επιχειρήσεων) που αποκτά και διαχειρίζεται όλο τον δημόσιο πλούτο της Ελλάδας. Ο ελληνικός λαός παύει να ασκεί δικαιώματα πάνω σε ότι πολυτιμότερο είχε. Την Ιστορία του, τον Πολιτισμό του, την Κοινή Ωφέλεια, τον Δημόσιο Χώρο, τον Δημόσιο Πλούτο του.
Τα αποφασιστικά και αποφασίζοντα όργανα, είτε άμεσα, είτε έμμεσα, θα βρίσκονται έξω από την χώρα και το λαό της.
Αυτό δεν συμβαίνει ποτέ σε συνθήκες κυρίαρχου Κράτους. Αυτό συμβαίνει μόνον στις επίσημες αποικίες των Ευρωπαίων στην Αφρική, Μέση Ανατολή, Ασία κ.α.
Η μετατροπή δηλαδή της χώρας μας, σε μια νέου τύπου Αποικία που δεν μπορεί να αποφασίζει ούτε για την δημοσιονομική οικονομική πολιτική της, ούτε για την περιουσία της, ούτε για την κοινωνική και πολιτική ζωή της.
"...Είναι καιρός να τελειώνουμε με αυτή την εξευτελιστικά υποταγμένη στους ξένους κυβέρνηση.
Είναι καιρός να ζήσει η Ελλάδα χωρίς κανενός είδους μνημονιακή κυβέρνηση.
Είναι καιρός να σκεφτούμε σοβαρά «πότε θα κάνει ξαστεριά, πότε θα φλεβαρίσει…».
Θόδωρος Καστρινός
μέλος της Λαϊκής Ενότητας
Σου άρεσε; κάνε και εσύ Like στην αμερόληπτη ενημέρωση!