Προσοχή στα δέντρα, σεβασμός στην αισθητική, αντιπλημμυρική προστασία!
Επιτόπου παρέμβαση, στα έργα ανάπλασης της οδού Αποστόλου Παύλου, έκανε σήμερα ο υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Μιχάλης Τρεμόπουλος, μετά από καταγγελίες κατοίκων ότι πετσοκόβονται τα δέντρα, μεταξύ τους και υπεραιωνόβιο πλατάνι.
Η παρέμβασή του προς τη Διεύθυνση πρασίνου του Δήμου Θεσσαλονίκης, με τη συνδρομή καθηγητών της Δασολογίας, είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστεί το κούρεμα των δέντρων και να αντιμετωπιστεί με μεγαλύτερο σεβασμό το υπεραιωνόβιο πλατάνι, στη γωνία της Απ. Παύλου με την Αγ. Δημητρίου, που έχει γλιτώσει από την πυρκαγιά του 1917 και θα μπορούσε να ανακηρυχθεί «ιστορικό μνημείο της πόλης», όπως έχει ήδη προταθεί σε μελέτες του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του ΑΠΘ.
Επειδή το πλατάνι είναι τεράστιο και έχει πάρει κλίση, με τα κλαδιά του να γέρνουν προς τις απέναντι πολυκατοικίες από το τουρκικό προξενείο, οι μελετητές του χρηματοδότη της ανάπλασης (Ίδρυμα Στ. Νιάρχος) επιθυμούν να κλαδευτεί ένας βασικός κλάδος, διαμέτρου 35 εκατοστών και βάρους 2 τόνων. Όμως «κλαδευτικές παρεμβάσεις» στα πλατάνια γίνονται μόνο για λόγους ασφαλείας και πάντα στους μικρότερους κλάδους και όχι στους κύριους, αφού κάθε τομή πάνω από 5 cm αποτελεί πύλη εισόδου μυκήτων.
Το βασικό πρόβλημα, που αντιμετωπίζει το πλατάνι, είναι ότι λόγω των χτυπημάτων από ψηλά φορτηγά έχει αποφλοιωθεί, έχει αναπτύξει μύκητες και σαπίζει. Η λύση που πρότεινε ο Μ. Τρεμόπουλος είναι η προστασία του με τεχνητό φλοιό, σύμφωνα με διεθνείς πρακτικές. Επίσης, το πλατάνι χρειάζεται να υποστηριχθεί με τεχνητά μέσα στήριξης πάνω στο οδόστρωμα της οδού Απ. Παύλου. Για τον λόγο αυτόν αλλά και γιατί οι ρίζες του δέντρου ήδη απλώνονται προς εκείνη την κατεύθυνση, θα πρέπει να εξεταστεί ο αποκλεισμός της διέλευσης οχημάτων από την οδό Απ. Παύλου (στο τμήμα μεταξύ Κασσάνδρου και Αγ. Δημητρίου) και η μετατροπή της σε πεζόδρομο.
Επιπλέον, είναι σημαντικό ότι σήμερα, με τα έργα αποξήλωσης της ασφάλτου, αποκαλύφθηκε πως υπάρχει από κάτω λιθόστρωτο με γρανιτένιους κυβόλιθους, που αγνοούσαν οι μελετητές αλλά και ο Δήμος. Είναι ευκαιρία να αποκαλυφθεί, να επιδιορθωθεί και να αναδειχθεί το ιστορικό αυτό καλντερίμι, που χρονολογείται από τον 19ο αιώνα.
Ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα είναι ότι η οδός Απ. Παύλου μετατρέπεται σε χείμαρρο όταν γίνονται σοβαρές βροχοπτώσεις, όπως τον περασμένο Μάιο, όταν παρασύρθηκαν αυτοκίνητα, μηχανάκια και κάδοι. Για να δημιουργηθούν τετελεσμένα και να μην επαναληφθεί το γνωστό σκηνικό, όπου έργα ξηλώνονται για να περάσουν αποχετεύσεις, θα πρέπει να κατασκευαστούν από την ΕΥΑΘ πρόσθετα έργα και σχάρες παραλαβής των ομβρίων πάνω στην οδό Ολυμπιάδος, ώστε να μειωθούν οι παροχές.
Τα ζητήματα αυτά τα έθεσε δια ζώσης ο Μιχάλης Τρεμόπουλος στους υπηρεσιακούς παράγοντες, με επισκέψεις στις Διευθύνσεις α) Αρχιτεκτονικού και β) Βιώσιμης Κινητικότητας και υποδομών αλλά και σε επικοινωνία με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Θανάση Παπά.