Ο Δήμαρχος Σερρών και
η Κ.Ε.ΔΗ.Σ., εμπαίζουν τους Σερραίους
εικαστικούς καλλιτέχνες με αφορμή την
επέτειο των 200 χρόνων από την επανάσταση
του 1821.
Όπως ήδη γνωρίζουμε ο
Δήμος Σερρών είχε την πρόθεση να αναθέσει
στον καλλιτέχνη με το ψευδώνυμο «Εύρυτος»
τη δημιουργία τοιχογραφιών με θέμα τους
ήρωες της επανάστασης.
Η πρόθεση αυτή ξεσήκωσε
θύελλα διαμαρτυριών, τόσο για το είδος
των απεικονίσεων του καλλιτέχνη, που
παραπέμπει σε στείρα και κακή αντιγραφή
εικόνων των ηρώων, όπως αυτά παρουσιάζονταν
από τα βιβλία της ιστορίας των μαθητικών
μας χρόνων, καθώς λίγοι ίσως γνωρίζουν
ότι οι εικονιζόμενες μορφές δημιουργήθηκαν
από τον Καρλ Κρατσάιζεν, ένα φιλέλληνα
Βαυαρό αξιωματικό, χάρη στον οποίο
γνωρίζουμε σήμερα την αυθεντική μορφή
των μεγάλων αγωνιστών. Βέβαια αυτό δεν
μειώνει καθόλου τα έργα αυτά καθαυτά.
Η στείρα όμως αντιγραφή
τους, δυο αιώνες αργότερα δεν νοείται
ως καλλιτεχνικό δημιούργημα και ούτε
τιμά την πολιτιστική και καλλιτεχνική
πορεία αυτού του τόπου 200 χρόνια μετά.
Έπειτα από αλλεπάλληλες
διαμαρτυρίες για την απευθείας ανάθεση
στο συγκεκριμένο «καλλιτέχνη», τόσο
στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο και
από δημοτικούς συμβούλους της
αντιπολίτευσης, οι οποίοι απέστειλαν
επιστολή στον κ. Δήμαρχο καθώς και δελτία
τύπου εκφράζοντας την αντίθεσή τους,
οδήγησε τη δημοτική αρχή σε ακύρωση
της συνεργασίας της με τον «Εύρυτο».
Δύο εβδομάδες αργότερα
γινόμαστε μάρτυρες και πάλι μιας
φαρσοκωμωδίας σε βάρος των εικαστικών
καλλιτεχνών της πόλης. Η Κ.Ε.ΔΗ.Σ. στέλνει
ηλεκτρονικό μήνυμα, σε όσους καλλιτέχνες
κατάφερε να βρει, (επιβεβαιώνοντας την
πλήρη απουσία αρχείου διευθύνσεων των
καλλιτεχνών της πόλης μας) να αποστείλουν
γραπτές προτάσεις-απαντήσεις για
εικαστικές παρεμβάσεις. Το μήνυμα
περιείχε φωτογραφίες από διάφορους
τοίχους ιδιωτικών πολυκατοικιών που η
δημοτική αρχή έχει ήδη εξασφαλίσει την
άδεια χρήσης, πράγμα που απαιτεί χρόνο
και προεργασία. Όσο χρόνο όμως διέθεσε
για να βρει τους κατάλληλους τοίχους
δεν τον διέθεσε για να ενημερώσει τους
καλλιτέχνες, τους οποίους καλεί μέσα
σε διάστημα τριών ή τεσσάρων ημερών
(εξαρτάται από το πότε έλαβαν το μήνυμα)
να καταθέσουν ολοκληρωμένη πρόταση σε
κλειστό φάκελο με το ύψος της αμοιβής
τους και το είδος των παραστατικών που
μπορούν εκδώσουν.
Ο χρόνος που δίνεται
στους καλλιτέχνες είναι ασφαλώς ανεπαρκής
αλλά και οι πληροφορίες για το τι ζητά
ο Δήμος από αυτούς ελλιπείς. Αποκλείει
συνεργασίες δύο ή τριών καλλιτεχνών
για ομαδικό έργο, μα πάνω από όλα
λογαριάζει το καλλιτεχνικό έργο ως
εμπόρευμα και θεωρεί ότι όλοι οι
καλλιτέχνες της πόλης των Σερρών, έχουν
μπλοκ παροχής υπηρεσιών ή πώλησης έργων
ενεργό. Εκτός από αυτό δεν αναφέρει τα
ποσά που διαθέτει ο Δήμος για κάθε έργο,
αφήνοντας απληροφόρητους τους καλλιτέχνες
για τα κριτήρια επιλογής.
Η Δημοτική αρχή με
τέτοιες πρακτικές αποκλείει έμμεσα
αλλά και στην ουσία, τη συμμετοχή σχεδόν
όλων των καλλιτεχνών της πόλης, σε
όφελος ίσως μερικών επαγγελματιών
ζωγράφων που βιοπορίζονται από τη
δημιουργία έργων σε δημόσιους χώρους
με απευθείας ανάθεση ή με ύποπτες
χορηγίες χρόνια τώρα.
Υπάρχουν και άλλες
απόψεις και προτάσεις εκτός από τις
τοιχογραφίες, οι οποίες μάλιστα έχουν
και ένα πρόσκαιρο χαρακτήρα λόγω της
έκθεσης τους στις καιρικές συνθήκες.
Για τον εορτασμό των 200 ετών από την
επανάσταση του 1821 θα έπρεπε να εξεταστεί
η ανάθεση έργων σε καλλιτέχνες με
ελεύθερη απόδοση σύμφωνα με την εικαστική
διάθεση των δημιουργών που υπογράφουν
το έργο. Αυτή η πρόταση δίνει την ευκαιρία
να αναδειχθεί η νέα γενιά Σερραίων
καλλιτεχνών που περιμένουν μια σπίθα
για να αναδείξουνε το ταλέντο τους, να
καταθέσουν την οπτική τους και τη
δημιουργία τους προς κρίση και τέρψη
των συμπολιτών μας.
Ο πλούτος ενός τόπου
δεν είναι η μονομερής αισθητική αντίληψη
αλλά ο πλουραλισμός των αισθητικών και
πλαστικών γλωσσών των δημιουργών του.
Σου άρεσε; κάνε και εσύ Like στην αμερόληπτη ενημέρωση!