Την πρώτη του επίσκεψη στο νέο ΔΣ της ΚΕΔΕ πραγματοποίησε ο Αν Υπουργός κ. Λιβάνιος σε ένα πλαίσιο συνεννόησης για τους άξονες και τους προγραμματισμούς ενόψει της νέας θητείας που ξεκινάει.
Πριν την ομιλία του κ. Λιβάνιου προηγήθηκε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Λ. Κυρίζουγλου και στην συνέχεια οι επικεφαλής των παρατάξεων κ. Δούκας και κ. Πελετίδης
Ο κ. Κυρίζογλου αναφέρθηκε πρώτα από όλα στην καταστατική θέση αιρετών και στους νόμους που θέτουν σε αργία πριν ακόμη και την πρωτόδικη καταδικαστική απόφαση.
Αναφέρθηκε στην οικονομική θέση των αιρετών, όπου πολλοί δήμαρχοι λαμβάνουν αποδοχές μικρότερες των προϊσταμένων και θύμισε την αποσύνδεση του μισθού του δήμαρχου από τις αμοιβές των Γ.Γ.
Αναφέρθηκε στην ανάγκη αύξησης του προσωπικού των δήμων μέσω ΑΣΕΠ και ειδικά των ειδικών συμβούλων ανάλογα με τους αντιδημάρχους, αφού αυτό δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
Αναφέρθηκε επίσης στην αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του νέου Κώδικα και στην αναμονή συνεργασίας με το Υπουργείο το συντομότερο δυνατό.
Αναφέρθηκε στις δύο επιπλέον ΚΑΠ οι οποίες όπως είπε εξανεμίστηκαν με το πρόσθετο ενεργειακό κόστος, το τέλος ταφής, που εκδικάζεται στις 14 Μαϊου, και το πρόσθετο μισθολογικό κόστος με τις αυξήσεις των μισθών.
Αναφέρθηκε στο ζήτημα της απαιτούμενης παράτασης της αδειοδότησης των παιδικών σταθμών και για την πυροπροστασία.
Όπως αναφέρθηκε και στο θέμα της μετακίνησης των αιρετών που κολλάει σε γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Ζήτησε ενημέρωση για το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτης.
Και τέλος ανακοίνωσε ότι είναι έτοιμα: ολοκληρωμένη μελέτη για να καταθέσει η ΚΕΔΕ πρόταση ολιστικής αντίληψης για τη διαχείριση του συνόλου των υδάτων όπως και ο πρότυπος οδηγός ΟΕΥ που εκδόθηκε και αναρτήθηκε από τη ΕΕΤΑΑ.
Ο κ. Κυρίζογλου μετέφερε και αίτημα του Δήμου Φούρνων Κορσεών να υπάρχει ειδική ρύθμιση για το ΑΣΕΠ με μοριοδότηση εντοπιότητας για τους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους.
Στην συνέχεια τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Δούκας
Ο κ. Δούκας αρχικά ζήτησε να αποκατασταθεί η εφαρμογή όλων των θεσμοθετημένων των ΚΑΠ αναφερόμενος στην αναλυτική μελέτη του κ. Πελετίδη, όπου παρουσιάζεται μια διαφορά 6 δις σε σχέση με την μελέτη του Υπουργείου.
Αναφέρθηκε στο πρόσθετο κόστος των επιδομάτων από τα 140 εκ. ευρώ στα 170 εκ. ευρώ.
Ζήτησε να επιστραφούν οι παρακρατηθέντες πόροι από το τέλος ταφής και αυτό να επαναπροσδιοριστεί σε μια ευρωπαϊκή λογική όπως είπε.
Ζήτησε να ξεπαγώσουν οι προσλήψεις και ανέφερε ότι οι δήμοι έχουν χάσει το 40% των εργαζομένων με αποτέλεσμα όλες οι υπηρεσίες να δίνονται σε εργολάβους με επιπλέον κόστος. Ζήτησε να καταργηθεί ο νόμος Βορίδη και να επιτραπούν οι μονιμοποιήσεις για πάγιες και διαρκείς ανάγκες
Επανέλαβε και εκείνος το αίτημα της παράτασης για τις πιστοποιήσεις των Παιδικών Σταθμών.
Επεσήμανε ότι οι δήμοι έχουν αναλάβει πολλές αρμοδιότητες χωρίς να έχουν ενεργοποιηθεί οι διατάξεις του Συντάγματος για τους αντίστοιχους πόρους
Ο κ. Δούκας εστίασε κυρίως στο θέμα των σχολείων που όπως είπε η κατάσταση είναι δραματική. Πάνω από 400 σχολεία στην Αθήνα είπε, βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση ενώ έχει να γίνει νέο σχολείο πάνω 14 χρόνια. Ειδικά επεσήμανε την διετή προσχολική που έβαλε πολλά παιδιά στα κοντέινερ.
Ο κ. Δούκας αναφέρθηκε και σε δύο ψηφίσματα που προτείνει, το ένα για τους ΚΑΠ για τα απορρίμματα και το δεύτερο για τα Κέντρα Πρόληψης που σύμφωνα με δημοσιεύματα σε επικείμενο νομοσχέδιο οι διατάξεις οδηγούν στην απαξίωση τους.
Στην συνέχεια τον λόγο πήρε ο Πελετίδης ο οποίος αναφέρθηκε σε ένα πλαίσιο συζήτησης που πρέπει να υπάρξει «με κοινό νου» όπως είπε. Τόνισε ότι πρέπει να ξεκαθαριστούν οι προθέσεις διότι δεν είναι δυνατόν όπως είπε να λειτουργήσουν οι δήμοι χωρίς χρήματα.
«Είμαστε μια κρατική υπηρεσία είπε, που παίρνουμε αρμοδιότητες χωρίς πόρους. Ζήτησε να γίνει ξεκάθαρο αν θα πρέπει να ξαναφορολογήσουν οι δήμοι τους δημότες.
Στην ίδια κατεύθυνση έβαλε το θέμα του προσωπικού και τόνισε ότι είναι οι υποχρεωμένοι οι δήμαρχοι να αναθέτουν σε εργολάβους και στην συνέχεια να κρίνονται από την ποιότητα των εργολάβων αυτών.
Ο κ. Πελετίδης αναφέρθηκε στους υπαλλήλους περιορισμένου χρόνου όπου σε μερικές περιπτωσεις όπως στα κοιμητήρια και στην καθαριότητα μένουν εποχές με κενά και σε ορισμένες περιπτώσεις όπως στους ναυαγοσώστες πληρώνουν και ξαναπληρώνουν εξοπλισμούς.
Ο κ. Πελετίδης κατέληξε ότι πρέπει να βρεθεί ένας κωδικά συζήτησης.
Λαμβάνοντας τον λόγο ο Αν Υπουργός Εσωτερικών κ. Θ. Λιβάνιος αφού εξήρε τον ρόλο της Αυτοδιοίκησης και τις πολύ καλές επιδόσεις της στις καταστάσεις κρίσης, σημείωσε ότι υπάρχει μπροστά μια καθαρή πενταετία ως ευκαιρία να γίνει δουλειά για μια καλύτερη αυτοδιοίκηση με γνώμονα την καθημερινότητα. Να επικοινωνήσουμε είπε ο κ. Λιβάνιος για να τα λύσουμε τα προβλήματα και υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν. Ο Υπουργός αναφέρθηκε όμως και στις αδυναμίες των δήμων και κυρίως στα ζητήματα της απορροφητικότητας φέρνοντας για παράδειγμα έργο που έχει ενταχθεί από τον Ιούλιο του 2018 και δεν έχει δημοπρατηθεί ακόμη ή το παράδειγμα με τους Παιδικούς Σταθμούς που δεν έχουν πιστοποιητικά 6,5 χρόνια μετά. Αναφέρθηκε επίσης και σε περιπτώσεις δήμων που δεν εισπράττουν τέλη τραπεζοκαθισμάτων.
Ο κ. Λιβάνιος εστίασε στην αναγκαιότητα απλοποίησης της διαχείρισης των δήμων αναφερόμενος σε αρμοδιότητες αμιγώς υπηρεσιακού επιπέδου όπου το ΔΣ ασχολείται με εγκρίσεις τάφων ή επιστροφές αχρεωστήτως καταβληθέντων μηδαμινών ποσών και ο Δήμαρχος επιφορτίζεται με εγκρίσεις πράξεων εκτός του γνωστικού του και επιστημονικού του αντικειμένου.
Ετσι έβαλε ένα ορόσημο σε 8 άξονες με την αναγκαιότητα να δημιουργηθούν 8 αντίστοιχες ομάδες.
Ο πρώτος άξονας είναι ο Ενιαίος Κώδικας Αυτοδιοίκησης όπου όπως είπε ακόμη και ο πιο έμπειρος νομικός δεν μπορεί να παρακολουθήσει μια πολυνομία με κάθε νομοσχέδιο και με τις διατάξεις του 2006, του 2010, του 2018 και άλλους 50 μεγάλους νόμους .
Ο Αν Υπουργός κατέθεσε και την σκέψη οι δημοτικές εκλογές να πάνε στο τέλος Νοεμβρίου αρχές Δεκεμβρίου καθώς παρουσιάζεται ένα μεγάλο διοικητικό ακόμη και με πάγωμα των προσλήψεων μέχρι την ανάληψη της νέας αρχής.
Αναφέρθηκε και στις αποσπάσεις των αιρετών σημειώνοντας ότι σε κάποιες περιπτώσεις η εκλογή χρησιμοποιείται ως μέσο μετάταξης, όπως και στην αναγκαιότητα να επανεξεταστούν τα κολλήματα, τα ασυμβίβαστα και τα ζήτημα οφειλών και δήλωσε ανοιχτός για συζήτηση από μηδενική βάση.
Ανέφερε το σύστημα διακυβέρνησης, την διαφάνεια, την λογοδοσία και την αποτελεσματικότητα που τα συνέδεσε και με τις εσωτερικές αρμοδιότητες δήμαρχου, δημοτικής επιτροπής και δημοτικού συμβουλίου.
Εβαλε τις αρμοδιότητες σε επίπεδο μεταρρύθμισης και πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, αναφερόμενος στις πυρκαγιές, στα ρέματα, στο οδικό δίκτυο, τις μονοδρομήσεις κλπ. Επεσήμανε ότι πρέπει να μπει ένας γενικός κανόνας όπου το τοπικό θα είναι αρμοδιότητα του δήμου, το περιφερειακό της περιφέρειας και το κεντρικό του κράτος. Σημείωσε ότι πρέπει να γίνει συζήτηση για την 14ετή λειτουργία του Καλλικράτη και τί δούλεψε σωστά και τι όχι και για το θέμα του προσωπικού και την κοστολόγηση και την μεταφορά πόρων.
Ο κ.Λιβάνιος αναφέρθηκε και στο θέμα της εποπτείας λέγοντας ότι το υπάρχον μοντέλο πρέπει να αλλάξει διότι χάνεται ο έλεγχος. Είπε ότι οι αποφάσεις πρέπει να θεωρούνται εκτελεστές μέσα σε 2-3 μέρες εκτός προσφυγής και ότι η εποπτεία πρέπει να ανατεθεί σε αυτοτελή υπηρεσία με νομικό επικεφαλής και να καταργηθεί η επιτροπή του άρθρου 152.
Αναφέρθηκε επίσης στην αναγκαιότητα αναβάθμισης του κώδικα δεοντολογίας των αιρετών και στην επανεξέταση της καταστατικής θέσης των αιρετών. Αποδέχθηκε ότι υπάρχει ζήτημα με τις αμοιβές όπως και στο θέμα της δωσιδικίας και της θέσης σε αργία και επεσήμανε ότι ο θεσμός πρέπει να τύχει του ανάλογου σεβασμού.
Ο Υπουργός έβαλε και την οικονομική διαχείριση επισημαίνοντας ότι δεν γίνεται πια να συζητάμε με το Βασιλικό Διάταγμα του ‘58 και τους νόμους του 1975 με ένα μοντέλο ανταποδοτικών, κατάλοιπο και να μην έχουν οι δήμοι διασύνδεση με τα βασικά εργαλεία να εισπράξουν τα χρήματα που τους οφείλουν.
Σημείωσε ότι ήταν πολύ σημαντική η πρόταση της ΚΕΔΕ για την νέα κατανομή ΚΑΠ και είπε ότι πρέπει να αναπτυχθεί μηχανισμός είσπραξης των δήμων από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας όπως και να ξεπεραστεί το πρόβλημα της μηχανοργάνωσης με τις κατηγορίες τελών.
Ανάπτυξη είπε δεν μπορούμε να έχουμε χωρίς την ενεργό συμμετοχή της ΤΑ. Και πρέπει οι δήμοι να αναλάβουν και τον πολεοδομικό σχεδιασμό.
Για την ορεινότητα και την νησιωτικότητα, είπε ότι είναι μεγάλο κεφάλαιο και ότι βοήθησε η νέα κατανομή των ΚΑΠ, αλλά οι δήμοι αυτοί δεν μπορούν να κλείσουν βασικά ζητήματα υποδομών. Αναφέρθηκε και στην φυγή νέων ανθρώπων και δέχτηκε την συζήτηση στο πλαίσιο του Συντάγματος και για την εντοπιότητα. Όπως αναφέρθηκε και στο μεγάλο πρόβλημα του κόστους για την στέγαση των υπαλλήλων σε τουριστικούς δήμους.
Για το προσωπικό των δήμων είπε ότι δεν είναι μόνο το απόνερο της κρίσης και οι συνταξιοδοτήσεις, αλλά και η γήρανση του προσωπικού σε σχέση με τις νέες τεχνολογίες. Όπως επεσήμανε και το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ με τις παραιτήσεις, την αναμονή με τους επιλαχόντες κλπ..
Στο σημείο αυτό ο κ. Λιβάνιος κάλεσε την ΚΕΔΕ να συμμετάσχει ενεργά στην επικείμενη Συνταγματική Αναθεώρηση ως μια μεγάλη ευκαιρία για την αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ο Υπουργός επεσήμανε ότι έχει χαθεί χρόνος και έθεσε τον στόχο την πρωτοχρονιά του 2025 να υπάρχει νέος Κώδικας.
Στο θέμα του προγράμματος Αντώνης Τρίτης απάντησε ότι έκλεισε και ότι έχει ολοκληρωθεί με υπερδέσμευση.
Στο θέμα των σχολείων είπε ότι τον απασχολεί πολύ, όμως επεσήμανε ότι η δέσμευση ποσών μη συμβασιοποιημένων έργων, δυσκολεύει πολύ την εκπόνηση νέου εργαλείου.
Επεσήμανε όμως ότι είναι ανοιχτός ειδικά με την ανάληψη των καθηκόντων των νέων δημοτικών αρχών να συζητήσει αλλαγή και τροποποίηση των έργων που έχουν ενταχθεί, ενώ εξήγγειλε και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Τέλος τον λόγο πήρε ο ΓΓ του Υπουργείου Εσωτερικών κ. Σταυριανουδάκης ο οποίος είπε ότι υπάρχει μια πλήρης ατζέντα για όλο το θεσμικό πλαίσιο σε βάθος πενταετίας, το οποίο μέσω εκσυγχρονισμού μπορεί να δώσει λύσεις και για την έλλειψη προσωπικού.
Ο κ. Σταυριανουδάκης στο θέμα της παρακράτησης πόρων είπε ότι έχουν δοθεί αρκετές έκτακτες χρηματοδοτήσεις.
Έβαλε όμως το ζήτημα της απορροφητικότητας και αναφέρθηκε στο πρόγραμμα της Οδικής ασφάλειας όπου το υπουργείο ζητάει κρίσιμα στοιχεία από τους δήμους και δεν τα λαμβάνει. Και αναφέρθηκε στην δυσκολία που αντιμετωπίζουν με το Ταμείο Ανάκαμψης όπου συνεχώς απολογούνται για τις καθυστερήσεις.
Πηγή : myota.gr