Δήλωση
του περιφερειακού συμβούλου και επικεφαλής της παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ» Γιάννη Μυλόπουλου, Καθηγητή Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ
Η απόφαση του ΣτΕ να
διακοπούν οι εργασίες κατασκευής του Fly Over μέχρι το δημόσιο να καταθέσει φάκελο,
απαντώντας τεκμηριωμένα στις προσφυγές, δικαιώνει τους πολίτες που προσέφυγαν
κατά της κατασκευής του έργου.
Αντίθετα, η απόφαση αυτή αποτελεί
κόλαφο για την κυβέρνηση, η οποία σε μια έκρηξη αλαζονείας απαξίωσε τους
προσφεύγοντες, μη καταθέτοντας φάκελο με απαντήσεις για όσα καταγγέλλονται.
Τα
μεγάλα έργα υποδομής για να συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη και να είναι οικονομικά
αποδοτικά, κοινωνικά αποτελεσματικά και χρήσιμα και περιβαλλοντικά αποδεκτά, πρέπει να
αποτελούν προϊόν ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Αυτό στην περίπτωση της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου δεν συνέβη.
Πρώτα γιατί το έργο προκρίθηκε χωρίς να
υπηρετεί τον στόχο της μείωσης της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων. Ένα στόχο
που κυριαρχεί πλέον σε όλες τις μεγαλουπόλεις του πολιτισμένου κόσμου.
Έτσι, αντί να ολοκληρωθεί
πιο γρήγορα η βασική γραμμή του Μετρό και η γραμμή Καλαμαριάς και αντί να έχουν
ήδη ξεκινήσει οι επεκτάσεις του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο, λύσεις που θα
εξασφάλιζαν τη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στην πόλη και στην
περιφερειακή, προκρίθηκε ως δήθεν αναγκαίο ένα έργο που συμβάλλει στην αντίθετη
κατεύθυνση, στην ενίσχυση δηλαδή της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στους δρόμους.
Δεύτερον
γιατί το συγκεκριμένο
έργο προκρίθηκε χωρίς να έχουν εξεταστεί και αξιολογηθεί συγκριτικά άλλες
εναλλακτικές λύσεις, οικονομικά αποδοτικότερες, κοινωνικά αποτελεσματικότερες
και περιβαλλοντικά πιο φιλικές.
Τρίτον γιατί το έργο μελετήθηκε κυκλοφοριακά
ως εάν το Μετρό να μη λειτουργήσει ποτέ. Το έργο δηλαδή υπερδιαστασιολογήθηκε,
επειδή δεν λήφθηκε υπόψη η αναμενόμενη μείωση της κυκλοφορίας στην περιφερειακή
οδό, ως αποτέλεσμα της λειτουργίας του Μετρό και των επεκτάσεών του στην πόλη.
Τέταρτον γιατί το έργο ξεκίνησε χωρίς να
υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη για τη διαχείριση των συνεπειών στη φάση της
κατασκευής του. Αυτή η αδικαιολόγητη
απουσία κυκλοφοριακής μελέτης είναι η αιτία για την καθημερινή ταλαιπωρία
χιλιάδων πολιτών.
Πέμπτον γιατί το έργο κατασκευάζεται χωρίς να
έχουν μελετηθεί οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής και της
λειτουργίας του στα οικοσυστήματα της περιοχής, όπως υποστηρίζουν και οι
κάτοικοι στις προσφυγές τους.
Έκτο γιατί το έργο ξεκίνησε χωρίς να έχει
υπάρξει διαβούλευση με τους πολίτες και χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η αναγκαία συναίνεση
της κοινωνικής συνιστώσας.
Για τους έξι αυτούς λόγους
η απόφαση του ΣτΕ για την αναστολή των έργων του Fly Over αποτελεί δικαίωση όσων υποστηρίζουν
ότι το έργο είναι ζημιογόνο για την οικονομία, για την κοινωνία και για το
περιβάλλον και γι' αυτό πρέπει να σταματήσει και να μην εκτελεστεί.
Η απόφαση όμως αποτελεί
και κόλαφο για την κυβέρνηση, γιατί καταρρίπτει το επιχείρημα της άμεσης
ανάγκης εκτέλεσής του, παρά το γεγονός ότι προκειμένου να κατασκευαστεί έχουν
καταστρατηγηθεί τόσο οι αρχές της οικονομικής, της κοινωνικής και της
περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, όσο όμως και οι πρόνοιες και οι φροντίδες που
επιβάλλουν η επιστήμη και η τεχνική.