Θα ισχύσει από το 2013, με στόχο την κάλυψη των κενών σε «ελλειμματικές» περιφέρειες
Σε
ανακατανομή των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών σε κάθε περιφέρεια
προχωράει το υπ. Παιδείας. Στόχος είναι να μη συσσωρεύονται μεγάλα
«πλεονάσματα» εκπαιδευτικών σε κάποιες περιφέρειες και «ελλείμματα» σε
άλλες. Το μέτρο θα εφαρμοστεί το 2013-14, όμως η προετοιμασία του θα
αρχίσει άμεσα. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», θα ξεκινήσει
μέσω των εθελοντικών –με χορήγηση κινήτρων– μεταθέσεων μονίμων
εκπαιδευτικών από τη σημερινή περιφέρειά τους σε άλλες όπου υπάρχουν
κενά. Με την ανακατανομή θα αξιοποιηθούν εκπαιδευτικοί που πλεονάζουν
και υποαπασχολούνται. Η ανακατανομή προκρίθηκε από την ηγεσία του
υπουργείου ως αντίμετρο της προοπτικής των απολύσεων. Βέβαια, αυτό θα
οδηγήσει σε μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών από το 2013-14.
Πάντως,
καθώς οι υπηρεσίες του υπουργείου βρίσκονται στην τελική ευθεία της
προετοιμασίας για το σχολικό έτος που ξεκινάει στις 11 Σεπτεμβρίου, η
επόμενη χρονιά χαρακτηρίζεται πρόκριμα των μεγάλων αναδιαρθρώσεων και
στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, οι οποίες θα εφαρμοστούν από το
2013 - 14. Ενδεικτικά η αύξηση των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών
και στις τρεις βαθμίδες δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί από φέτος σε
πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια (έως και 20% σε σχέση με τις σημερινές
ώρες διδασκαλίας) για την κάλυψη κενών λόγω του μειωμένου αριθμού
διορισμών μονίμων εκπαιδευτικών. Πάντως, για φέτος τα δύο βασικά όπλα
του υπουργείου είναι οι διορισμοί αναπληρωτών και η ορθολογική
αξιοποίηση του προσωπικού. Από την άλλη, υψηλόβαθμα στελέχη του
υπουργείου ανέφεραν στην «Κ» ότι φέτος υπάρχει ένα νέο δεδομένο: η
αναμενόμενη αύξηση εγγραφών στα δημόσια σχολεία μαθητών που έως πέρυσι
φοιτούσαν σε ιδιωτικά. Πολλοί γονείς αναμένουν την εξαγγελία των νέων
περικοπών για να αποφασίσουν κατά πόσον ο οικογενειακός προϋπολογισμός
αντέχει το κόστος των διδάκτρων.
Ειδικότερα,
για την προετοιμασία της σχολικής χρονιάς το υπουργείο θα έχει πλήρη
εικόνα των κενών στα μέσα της προσεχούς εβδομάδας. Τότε θα
οριστικοποιηθεί ο αριθμός των συνταξιοδοτήσεων, ενώ θα έχει κλείσει και ο
κύκλος των αποσπάσεων. Τα στοιχεία των ΔΟΕ και ΟΛΜΕ λένε ότι έχουν
υποβληθεί 1.800 αιτήσεις συνταξιοδότησης σε πρωτοβάθμια και 3.200
αιτήσεις σε δευτεροβάθμια. Στον αντίποδα, στην πρωτοβάθμια έγιναν 40
διορισμοί μονίμων και στη δευτεροβάθμια 185 διορισμοί. Μάλιστα, σύμφωνα
με πληροφορίες της «Κ», ο αριθμός των δικαιούχων διορισμού (με βάση την
προϋπηρεσία και τη μοριοδότηση άλλων κριτηρίων) ήταν μικρότερος –140–
των θέσεων, με αποτέλεσμα να υπάρξει συμπληρωματική προκήρυξη. Με βάση
τους αριθμούς είναι εμφανές το έλλειμμα εκπαιδευτικών. Ενδεικτικά, ο
γ.γ. της ΟΛΜΕ κ. Θ. Κοτσυφάκης εκτίμησε στην «Κ» ότι τα κενά στη
δευτεροβάθμια θα ανέλθουν σε 3.000, ενώ στελέχη της ΔΟΕ κάνουν λόγο για
5.967 κενά στην πρωτοβάθμια. Πώς θα καλυφθούν; Το βασικό μέσο είναι οι
προσλήψεις αναπληρωτών. Συγκεκριμένα, υπάρχουν πιστώσεις για 12.568
προσλήψεις αναπληρωτών από τον τακτικό προϋπολογισμό και για άλλους
4.500 από τα κοινοτικά κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Το
δεύτερο μέσο είναι ο εξορθολογισμός στη διαχείριση του προσωπικού.
Χαρακτηριστικά διαπιστώθηκε πως από τις 13 περιφέρειες μόνο σε τρεις
–Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και Κρήτη– οι διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί
είναι λιγότεροι από τα κενά. Βεβαίως, οι πλεονάζουσες ειδικότητες (π.χ.
γυμναστές) δεν μπορούν να καλύψουν τις ελλείψεις σε άλλες ειδικότητες.
Στο πλαίσιο αυτό, το πρώτο βήμα του υπ. Παιδείας ήταν να μη γίνουν
αποσπάσεις σε περιφέρειες εάν δεν ήταν βέβαιο ότι εκεί υπήρχαν κενά,
ώστε οι αποσπασμένοι να καλύψουν θέσεις σε σχολεία.
Ταυτόχρονα,
σε διάφορες περιφέρειες μόνιμοι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας θα
διδάξουν στην πρωτοβάθμια. Ενδεικτικά στην Αττική –μεγαλύτερη περιφέρεια
με 500.000 μαθητές– υπάρχουν 411 κενά δασκάλων, 223 νηπιαγωγών και
πολλά σε ειδικότητες ξένων γλωσσών, πληροφορικής, φυσικής αγωγής και
καλλιτεχνικών μαθημάτων. Ετσι, εκτός από τις προσλήψεις αναπληρωτών, θα
μεταφερθούν σε σχολεία της πρωτοβάθμιας περίπου 800 εκπαιδευτικοί
ειδικοτήτων που δίδαξαν πέρυσι στη δευτεροβάθμια.
Τέλος,
στην τεχνολογική εκπαίδευση, καθώς υπάρχουν πολλές ειδικότητες (π.χ.
οδοντοτεχνίτες, αργυροχρυσοχόοι, κομμωτές, αισθητικοί κ.ά.), προκύπτουν
πολλές «επικαλύψεις» ειδικοτήτων και πλεονάζον προσωπικό. Στέλεχος του
υπουργείου, αναγγέλλοντας την αναδιάρθρωση της τεχνολογικής εκπαίδευσης,
τόνισε στην «Κ»: «Την περίοδο των παχειών αγελάδων, η πολυδιάσπαση σε
τρία είδη σχολείων πολλαπλασίασε τις θέσεις επί τρία. Την ίδια στιγμή,
το ποιοτικό αποτέλεσμα δεν είναι αντίστοιχο των κονδυλίων που
δαπανώνται».
Μείωση κατά 40% σε τίτλους βιβλίων
Οχι
βιβλία που μένουν τελικά μόνο στα... ράφια των βιβλιοθηκών και δεν
χρησιμοποιούνται! Υπό το πρίσμα αυτό, ο αρμόδιος οργανισμός για την
έκδοση των σχολικών βιβλίων «Διόφαντος» (αντικατέστησε τον ΟΕΔΒ) μείωσε
τον αριθμό των τίτλων που εξέδωσε έως 40%. Από την άλλη, ακριβότερα θα
πληρώσουν τα βιβλία τους οι γονείς των μαθητών σε ιδιωτικά σχολεία,
καθώς η τιμή ορισμένων βιβλίων αυξήθηκε ποσοστιαία έως και 30% και σε
απόλυτους αριθμούς έως 1 ευρώ.
Ειδικότερα,
όπως έχει τονίσει ο υπ. Παιδείας κ. Κ. Αρβανιτόπουλος, τα βιβλία και
των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων θα είναι στα σχολεία έως και την Τρίτη.
«Η αποστολή των πρώτων βιβλίων έχει αρχίσει από τον Απρίλιο», ανέφερε
στην «Κ» στέλεχος του «Διόφαντου». Βέβαια, φέτος έγινε εξοικονόμηση
βιβλίων στο πλαίσιο μιας προσπάθειας εξορθολογισμού. Συγκεκριμένα, ενώ
έως πέρυσι παράγονταν περίπου 1.100 τίτλοι βιβλίων για την πρωτοβάθμια
και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, φέτος ο αριθμός μειώθηκε σε 650. Σε
αυτούς τους τίτλους περιλαμβάνονται βιβλία για τους μαθητές, για τους
εκπαιδευτικούς, βοηθητικά, καθώς και για ειδικότητες των επαγγελματικών
λυκείων. Η αποστολή βιβλίων έγινε με βάση τα αιτήματα των σχολείων και
των εκπαιδευτικών διευθύνσεων. Η εξοικονόμηση έγινε από βιβλία τα οποία
υπήρχαν ήδη στις αποθήκες του ΟΕΔΒ ή από βιβλία στα οποία δεν υπήρχε
ζήτηση από μαθητές ή βιβλία εκπαιδευτικών.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 2/9/2012