|
ΑΓΩΓΟΣ ΤΑΡ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ή ΕΥΚΑΙΡΙΑ ; ΚΑΙ ΕΑΝ ΟΙ ΚΑΣΣΑΝΔΡΕΣ ΕΧΟΥΝ ΑΔΙΚΟ ;
[+] [a] [-]
Άλλες σχετικές ειδήσεις Σχόλια
Θεατές και πάλι του ίδιου έργου στο
Δήμο Εμμανουήλ Παππά. Αυτή τη φορά τη θέση των Φωτοβολταϊκών έχει πάρει ο
αγωγός ΤΑΡ και ιδιαίτερα ο προγραμματιζόμενος Σταθμός Συμπίεσης που
προβλέπεται να κατασκευαστεί στην περιοχή μας. Ακούσαμε πολλά για το
θέμα τις τελευταίες ημέρες (τα περισσότερα από αυτά τα είχαμε ξανακούσει
για τα Φωτοβολταϊκά) για όλα τα κακά του κόσμου που πρόκειται να
συμβούν στο Δήμο μας, εάν θα γίνει το έργο του ΤΑΡ και του Σταθμού
Συμπίεσης. Θόρυβος, οπτική ρύπανση, καταστροφή και ξεπούλημα της γης
μας, διάλυση του παραγωγικού ιστού με την δέσμευση παραγωγικής γης
(υψηλής παραγωγικότητας αυτή τη φορά και όχι βοσκοτόπων όπως την
περίπτωση των Φ/Β), καρκίνος για εμάς και τα παιδιά μας, αέριοι ρύποι
που θα πέφτουν στο κεφάλι μας (αυτό πράγματι πρώτη φορά ακούστηκε) και
ένα σωρό άλλες κινδυνολογίες που προσπάθησαν για άλλη μία φορά να
παρασύρουν τους ακροατές απευθυνόμενοι στο φόβο και το συναίσθημα παρά
στη ψυχραιμία και την λογική.
Κύριοι της κίνησης δημοτών του Νέου
Σκοπού σας αξίζει πραγματικά ένα μπράβο. Μπράβο, γιατί ανεξαρτήτως της
κατεύθυνσης που κινηθήκατε, τουλάχιστον βγήκατε από την απραξία και την
απάθεια που χαρακτηρίζει τις ημέρες μας και διεκδικήσατε έναν σκοπό,
όπως αυτός πιστέψατε ότι προασπίζει τα συμφέροντα του κοινωνικού
συνόλου. Μπράβο, γιατί οργανωθήκατε, ψάξατε, προσπαθήσατε να ενημερώσετε
τους συμπολίτες σας, διατυπώσατε ευπρεπώς και λογικοφανώς τα
επιχειρήματά σας. Μέχρι εκεί μπράβο σας και ελπίζω η κίνηση αυτή να έχει
και συνέχεια σε άλλα θέματα που θα απασχολούν την περιοχή μας. Η
προσπάθεια όμως να πανικοβάλετε τον κόσμο με ανυπόστατους και
αυθαίρετους πολλές φορές ισχυρισμούς, να παρουσιάσετε τον εαυτό σας ως
τον μόνο εγγυητή της ασφάλειας των πολιτών, να αναλύσετε μονόπλευρα το
θέμα στη λογική άσπρου-μαύρου, να εκβιάσετε ένα Δημοτικό Συμβούλιο με
την απαίτηση λήψης μιας βιαστικής και ατεκμηρίωτης Απόφασης εκ μέρους
του για την γενική καταδίκη του έργου, θεωρώ ότι αδίκησε την κίνησή σας
και έθεσε υπό αμφισβήτηση τα κίνητρά σας.
Οφείλω να ομολογήσω ότι ανέκαθεν ήμουν
επιφυλακτικός με τις Κασσάνδρες και τους καταστροφολόγους που
καταδίκαζαν συνολικά και εκ των προτέρων μία προσπάθεια ή ένα έργο,
διαχειριζόμενοι το Κοινωνικό Σύνολο ως μάζα, αγγίζοντας ευαίσθητες
χορδές της και φοβίες για το άγνωστο, το μέλλον, την απειλή της
ανεπανόρθωτης βλάβης της υγείας, της περιουσίας, της ποιότητας ζωής. Την
συντριπτική πλειοψηφία από τις φορές που έτυχε να συναντήσω τέτοιους
ανθρώπους αποδείχθηκε ότι ο σκοπός τους ήταν ιδιοτελής και συνήθως
προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν την «μισθοδοσία» τους μέσα από την επιβολή
τους (διά της μάζας), για την απασχόλησή τους στο έργο, προκειμένου ως
εκπρόσωποι του Κοινωνικού Συνόλου να ασκούν καθήκοντα «αντικειμενικού»
κριτή για την προάσπιση των συμφερόντων του.
Πιστεύοντας ότι όλοι μας έχουμε τον
ίδιο σκοπό (που δεν είναι άλλως από την προάσπιση των κοινωνικών και όχι
των ατομικών συμφερόντων) και ότι κανένας μας δεν είναι αλάθητος ή
κατέχει την απόλυτη αλήθεια, θα διατυπώσω μία σειρά από επιχειρήματα
προς προβληματισμό όλων εκείνων που δεν είναι δογματικοί, δεν βιάζονται
και δεν παρασύρονται από ευκαιριακά θέματα και κινήματα και επιθυμούν να
προσεγγίζουν σφαιρικά και ολοκληρωμένα τα θέματα που τους αφορούν.
ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Ο Αϊνστάιν έλεγε ότι ένα πρόβλημα
είναι κατά το ήμισυ λυμένο όταν είναι σαφώς διατυπωμένο. Για την σαφή
διατύπωση του προβλήματος θα πρέπει να έχουμε τα δεδομένα του - τα
στοιχεία δηλαδή που δεν χρίζουν αμφισβήτησης και περιγράφουν τις
παραμέτρους του προβλήματος.
1. Το έργο του αγωγού θα γίνει. Δεν
πιστεύω ότι υπάρχει κανένας λογικός άνθρωπος που να νομίζει ότι μπορεί
ένας Δήμος ή μία μικρή ομάδα να θέσει υπό αμφισβήτηση την εκτέλεση ενός
έργου που έχει συμφωνηθεί σε ανώτατο παγκόσμιο επίπεδο.
2. Αναφερόμαστε σε ένα έργο
Δισεκατομμυρίων Ευρώ που θα εξασφαλίσει την ενεργειακή θωράκιση της
Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα επόμενα 50 τουλάχιστον χρόνια και το οποίο θα
μπορεί να αποτελέσει μελλοντικά το κεντρικό τμήμα ενός ευρύτερου δικτύου
μεταφοράς αερίου, απ’ όπου και εάν αυτό βρεθεί, προς την κεντρική
Ευρώπη. Τέτοια έργα προφανώς δεν κατασκευάζονται κάθε μέρα και η
διέλευσή του από τη περιοχή μας είναι ένα ζήτημα που χρίζει εκτεταμένης
και βαθειάς ανάλυσης και όχι επιφανειακών, αφοριστικών και βιαστικών
προσεγγίσεων.
3. Η διαδρομή του αγωγού ακολουθεί τον
υφιστάμενο αγωγό της ΔΕΠΑ που διέρχεται και αυτός από την περιοχή του
Δήμου μας και επομένως λίγα πράγματα μπορούν να αλλάξουν ως προς την
όδευσή του.
4. Ο Σταθμός Συμπίεσης δεν θα
κατασκευαστεί στην παρούσα φάση, καθώς αφορά μόνο στο ενδεχόμενο
μελλοντικής (ίσως δρομολογημένης) αύξησης της παροχής του αγωγού. Ο
χρόνος που πρόκειται αυτό να συμβεί δεν ορίζεται σήμερα από την εταιρεία
και για ορισμένους ξεπερνά την 1 με 2 δεκαετίες. Στην παρούσα φάση, η
μονάδα που θα κατασκευαστεί θα αφορά σταθμό ξεστροπαγίδας, όπως
αναφέρεται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Έργου. Δίνεται
επομένως ένα αυξημένο χρονικό περιθώριο για την διεκδίκηση
ελαχιστοποίησης των προβλημάτων και μεγιστοποίησης των ωφελειών που θα
προκύψουν από την κατασκευή και λειτουργία του Σταθμού Συμπίεσης
5. Στο Ελληνικό Δημόσιο έχει παρέλθει η
εποχή της άκριτης αποδοχής των πάντων (κυρίως όταν πίσω από αυτά
κρυβόταν ισχυρά οικονομικά συμφέροντα) και η Ελληνική Πολιτεία έχει
πλέον θεσμοθετήσει διαδικασίες Ευρωπαϊκών προδιαγραφών για τον έλεγχο
των επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία πολύ μικρότερων από το
αναφερόμενο έργων. Η Νομοθεσία του κράτους μας είναι σύγχρονη, σφαιρική
και θέτει πολύ αυστηρά κριτήρια για την προστασία του περιβάλλοντος και
της δημόσιας υγείας
6. Το έργο αφορά σε μία τεχνική
εγκατάσταση με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία λόγω της
σπουδαιότητας του έργου παρακολουθούνται σχεδόν από το σύνολο των
υπηρεσιών του Ελληνικού Δημοσίου. Τα στελέχη και οι εργαζόμενοι στις
υπηρεσίες αυτές είναι επιστήμονες άρτια καταρτισμένοι και άριστοι
γνώστες των επιμέρους θεμάτων που αφορούν στην προστασία της Δημόσιας
υγείας και σε κάθε περίπτωση είναι οι αρμόδιοι για να ορίσουν το πλαίσιο
μέσα στο οποίο θα αναγκαστεί να λειτουργήσει και το συγκεκριμένο έργο.
Ίσως, στα δεδομένα θα πρέπει να θεωρείται και η παραδοχή ότι υπό τις
παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες και υπό το κλίμα πανικού για την
αναζήτηση επιόρκων στο Ελληνικό Δημόσιο, κανένας υπάλληλος δεν θα
υπέγραφε άκριτα και επιπόλαια επιμέρους αδειοδοτήσεις, χωρίς αυτές να
είναι πλήρως εναρμονισμένες με την ισχύουσα Νομοθεσία.
7. Ο Δήμος Εμμανουήλ Παππά έχει και τη
τεχνογνωσία και το στελεχιακό δυναμικό να ελέγχει (σε 24ωρη βάση) τους
περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας του Σταθμού που θα προσδιοριστούν από
τα αρμόδια όργανα της πολιτείας. Η εταιρεία ως φιλοξενούμενη σε μία
χώρα θα καταβάλει κάθε προσπάθεια να λειτουργεί σύμφωνα με τους όρους
αυτούς, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα έθετε σε κίνδυνο τη λειτουργία
του Σταθμού, μετά από προσφυγές των κατοίκων ή του Δήμου στην Ελληνική
Δικαιοσύνη.
8. Ο Σταθμός Συμπίεσης της περιοχής
μας είναι πραγματικά μια τεράστια εγκατάσταση ισχύος 100 MW , η οποία θα
λειτουργεί με φυσικό αέριο. Μια επίσης τεράστια, παρεμφερής,
εγκατάσταση λειτουργεί εδώ και χρόνια στην περιοχή «του αθλητικού πάρκου
Ομονοίας», 1,5 χιλιόμετρο έξω από τα όρια της
πόλης των Σερρών και δεν έχει επιφέρει
καμία από τις καταστροφικές συνέπειες που κάποιοι ισχυρίζονται ότι θα
φέρει ο Σταθμός Συμπίεσης. Αναφερόμαστε προφανώς στις εγκαταστάσεις της
Θέρμη Σερρών Α.Ε. (Τηλεθέρμανση) οι οποίες είναι συνολικής ισχύος 16.5
ΜW ηλεκτρικής και 92 ΜW θερμικής ενέργειας που προέρχεται επίσης από
καύση φυσικού αερίου και για την οποία εγκατάσταση δεν έχει υπάρξει
κανένα περιβαλλοντικό πρόβλημα στα τόσα χρόνια της λειτουργίας της. Σε
κάθε περίπτωση θα πρέπει να τονιστεί ότι αφενός το φυσικό αέριο είναι το
πλέον φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας,
αφετέρου για την ανάγκη λειτουργίας του Σταθμού θα αντλείται επομένως
μία μικρή ποσότητα αερίου από αυτόν, η οποία θα οδηγείται στις
γεννήτριες που θα κινούν τους συμπιεστές.
9. Τα όποια προβλήματα αναδείχθηκαν
έως σήμερα ως κρίσιμα ζητήματα αφορούν σε τεχνικά κυρίως θέματα, τα
οποία χρίζουν και τεχνικής αντιμετώπισης. Με άλλα λόγια ζητήματα όπως ο
ενδεχόμενος θόρυβος ή η αυξημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα (CO2)
στην ατμόσφαιρα από τις καμινάδες του σταθμού, δεν θα πρέπει να
θεωρούνται ως αναπόφευκτα και μη αντιμετωπίσιμα. Προβλήματα θορύβου είχε
και η Αττική Οδός για τη διέλευσή της μέσα από κατοικημένες περιοχές,
(κατά τη φάση της έγκρισης των μελετών της) και σήμερα μετά την
εγκατάσταση ηχοπετασμάτων κανείς δεν τα θυμάται. Προβλήματα αερίων ρύπων
δεν έχουν εργοστάσια καύσης απορριμμάτων (και όχι φυσικού αερίου) που
βρίσκονται σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες στην καρδιά των πόλεων και δεν
έχουν ακριβώς γιατί το ενδεχόμενο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης επιβλήθηκε
να αντιμετωπιστεί με την χρήση ειδικών φίλτρων. Πρόσφατα εξάλλου και
στην Ιταλία ανακοινώθηκε η συμφωνία σημαντικής μείωσης της ποσότητας του
διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που θα παραγόταν από τον τερματικό σταθμό
του ΤΑΡ και η οποία θα επιτευχθεί με την χρήση ηλεκτρικών μπόιλερ. Άρα
θα πρέπει να θεωρήσουμε δεδομένο ότι η τεχνολογία πλέον μας παρέχει
λύσεις για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων.
10. Οι ιδιοκτήτες και οι καλλιεργητές
των εκτάσεων που θα διέλθει ο αγωγός θα αποζημιωθούν και μάλιστα
προκαταβολικά για την χαμένη παραγωγή τους και μάλιστα με ένα
παραμετροποιημένο και λογικό σύστημα που θα σταθμίζει όχι μόνο τη
προσδοκώμενη παραγωγή με βάση την αγοραία της αξία, αλλά και με βάση την
υποκειμενική ατομική αξία η οποία σχετίζεται με το ποσοστό που αυτή
καταλαμβάνει στη συνολική παραγωγή του κάθε καλλιεργητή.
ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
Οι βασικοί κίνδυνοι περιγράφονται τόσο
στην Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων του Έργου, όσο
και στις απόψεις του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου όπως αυτές έχουν δει
πρόσφατα το φως της δημοσιότητας. Αναφέρονται επιγραμματικά οι κάτωθι :
1. Ατμοσφαιρική μόλυνση της ευρύτερης
περιοχής παρά τα όποια μέτρα προγραμματίζει από μόνη της η εταιρεία να
λάβει και τα επιπρόσθετα που θα της επιβληθούν από τις αρμόδιες κρατικές
υπηρεσίες. Αναφέρθηκε παραπάνω ότι ο πραγματικός κίνδυνος θεωρείται
μικρός γιατί το θέμα αφορά σε ένα τεχνικό ζήτημα που μπορεί με την
σημερινή τεχνολογία να περιοριστεί δραματικά, εάν όχι να εξαλειφθεί
πλήρως.
2. Αυξημένα επίπεδα θορύβου από την
24ωρη λειτουργία του Σταθμού Συμπίεσης. Τόσο τα επίπεδα της μελέτης και
των μετρήσεων που αυτή διεξήγαγε, όσο και η απόσταση του Σταθμού από τις
πλησιέστερες κατοικίες αλλά και τα τεχνολογικά μέσα που διατίθενται
σήμερα, καθιστούν επίσης αυτό τον κίνδυνο αντιμετωπίσιμο και ελεγχόμενο.
3. Δέσμευση γης υψηλής
παραγωγικότητας. Ο αγωγός δεν έχει τέτοιες συνέπειες καθώς μετά την
κατασκευή του θα μπορούν οι αγρότες να καλλιεργούν τις συνήθεις
καλλιέργειες της περιοχής (οι δενδρώδεις καλλιέργειες είναι ούτως ή
άλλως ελάχιστες κατά μήκος του αγωγού). Ο Σταθμός θα δεσμεύσει μία
περιοχή 360 στρεμμάτων (έως σήμερα αναφέρεται η θέση ΝΔ του Νεοχωρίου)
στην οποία αρχίζει να κατασκευάζεται το νέο αρδευτικό δίκτυο των 4.000
στρεμμάτων και επομένως θα
«αχρηστεύσει» το 10% περίπου των εν
δυνάμει αρδευόμενων αγροτεμαχίων του νέου αρδευτικού. Η αντίστοιχη ίσως
επέκταση του αρδευτικού θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα
4. Κίνδυνος ατυχήματος από έκρηξη στον
Σταθμό. Παρά του ότι δεν παύει να είναι ένα ανθρώπινο δημιούργημα, η
πιθανότητα το αέριο που ξεκινά από τα βάθη της Ασίας και καταλήγει στην
κεντρική Ευρώπη, εξασφαλίζοντας τις ενεργειακές ανάγκες των χωρών της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, να έρθει και να σκάσει στην περιοχή του Δήμου μας, ας
πούμε ότι με αντικειμενικούς όρους είναι απλά μηδενική.
5. O κίνδυνος να ισχύσει αυτό που
γράφεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου ότι δηλαδή η
αποζημίωση που θα λάβουν οι ιδιοκτήτες των αγροτεμαχίων θεωρείται ότι
καλύπτει περαιτέρω τους περιορισμούς που θα επηρεάσουν τη γη τους, λόγω
της προστασίας της ακεραιότητας του αγωγού και της δημόσιας ασφάλειας,
(υπενθυμίζουμε μια μόνιμη Ζώνη Προστασίας 8 m πλάτους όπου δεν
επιτρέπεται η φύτευση δέντρων ή μόνιμες καλλιέργειες με βαθύ ριζικό
σύστημα, μία ζώνη ασφαλείας 20 m στην οποία δεν επιτρέπεται κατασκευή
κτιρίων και μία διευρυμένη ζώνη ασφαλείας μεταξύ των 20 m και 200 m από
τον αγωγό στην οποία επιτρέπονται μόνο μεμονωμένα κτίρια). Οι
περιορισμοί αυτοί θα πρέπει με κάποιο τρόπο να κοστολογηθούν και να
καταβληθούν στους δικαιούχους.
6. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος πιστεύω ότι
δεν έχει αναφερθεί έως σήμερα και αφορά στο ενδεχόμενο να περάσει ο
αγωγός και είτε να μην κατασκευαστεί στην περιοχή μας ο Σταθμός
Συμπίεσης είτε να κατασκευαστεί και να γίνει άλλη μία χαμένη ευκαιρία
για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Πιστεύω ότι όλες οι υγιείς
δυνάμεις του τόπου μας θα πρέπει να δραστηριοποιηθούν εντατικά στο
αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα για να εκμηδενίσουν προς όφελος των
κατοίκων της περιοχής αυτόν τον κίνδυνο. Σκόπιμη θεωρείται επομένως η
ανάληψη πρωτοβουλίας από το Δήμο για τη συγκρότηση ενός τέτοιου οργάνου
(προφανώς έξω από κάθε σκοπιμότητα) που θα αναλάμβανε την παραμετρική
διερεύνηση του θέματος.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟ
Εάν δεχθούμε ότι ο Δήμος είναι ένας
φορέας που εκφράζει και αντιπροσωπεύει όλους τους δημότες της περιοχής ,
τα κυριότερα αναμενόμενα οφέλη από την εγκατάσταση του αγωγού και του
Σταθμού Συμπίεσης στην περιοχή χωρίζονται σε άμεσα και έμμεσα με τα
σημαντικότερα από αυτά να είναι :
1. Για 3 με 4 χρόνια (το στάδιο
κατασκευής του έργου θα διαρκέσει 12 μήνες για το σταθμό ξεστροπαγίδας
και 36 μήνες για το Σταθμό Συμπίεσης) θα απασχοληθούν στο έργο του
Σταθμού και όχι του αγωγού από 350 έως 450 άτομα. Εάν μόνο το 20 με 30%
από αυτούς θα είναι ανειδίκευτοι εργάτες της τοπικής κοινωνίας, σημαίνει
ότι πάνω από 100 άτομα από την ευρύτερη περιοχή του Δήμου μας μπορούν
να απασχοληθούν στο έργο. Εκτός βέβαια από τους ανειδίκευτους εργάτες,
ακόμη και εξειδικευμένο προσωπικό από τους κατοίκους της περιοχής θα
μπορεί να απασχοληθεί στη κατασκευή του έργου, καθώς δεν είναι λίγοι οι
νέοι μας που διαθέτουν εκπαίδευση και προσόντα που μπορούν να τους
εξασφαλίσουν μία θέση στο έργο. Αυτό βέβαια προϋποθέτει τη δυνατότητα
ενός αντιπροσωπευτικού της τοπικής κοινωνίας φορέα (που τουλάχιστον για
σήμερα μόνο ο Δήμος μπορεί να θεωρηθεί ως τέτοιος) για αυξημένη επιρροή
στην επιλογή λύσεων σε επιμέρους θέματα κατασκευής και λειτουργίας του
Σταθμού.
2. Το σύνολο των ατόμων που θα
εργαστούν στο στάδιο της κατασκευής του έργου (και κυρίως στον Σταθμό)
θα εξυπηρετούνται για τις καθημερινές τους ανάγκες και συνήθειες από την
τοπική αγορά της περιοχής που θα εγκατασταθεί ο Σταθμός. Εάν κοντά (ή
ακόμη καλύτερα και δίπλα) στο σταθμό υπάρχει μία τοπική αγορά που θα
μπορεί να παρέχει υπηρεσίες και προϊόντα στους εργαζόμενους σε αυτόν, θα
δει το τζίρο των καταστημάτων της να πολλαπλασιάζεται τουλάχιστον για
τα επόμενα 4 χρόνια των εργασιών κατασκευής. Η χρονική αυτή περίοδος
τυχαίνει μάλιστα να ταυτίζεται με το διάστημα που εκτιμάται ότι θα
απαιτηθεί για την εξάλειψη των συνεπειών της οικονομικής κρίσης που
βιώνουμε σήμερα.
3. Όπως δηλώνεται από την εταιρεία το
μόνιμο προσωπικό του TAP AG για τη λειτουργία του συστήματος αγωγού και
του σταθμού συμπίεσης εκτιμάται ότι θα είναι λιγότερο από 200 άτομα. Οι
περισσότεροι από αυτούς θα είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένο προσωπικό. Για
τη συντήρηση και την ασφάλεια των εγκαταστάσεων θα χρησιμοποιούνται
εργολάβοι. Υπάρχουν επομένως περιθώρια για την κάλυψη και μόνιμων θέσεων
εργασίας από κατοίκους της περιοχής μας (ή από δημότες που επιθυμούν να
επιστρέψουν στον τόπο τους) ακόμη και για την ανάληψη εργολαβιών
απευθείας από την εταιρεία (πχ εργολαβία φύλαξης). Ο αριθμός αυτός,
παρότι δεν μπορεί να εκτιμηθεί σήμερα, σίγουρα δεν είναι μηδενικός και
σίγουρα αποτελεί μεγάλη οικονομική βοήθεια για την ευρύτερη περιοχή του
Δήμου μας.
4. Οι ενδεχομένως παρεχόμενες από το
Δήμο υπηρεσίες ύδρευσης, αποχέτευσης, καθαριότητας κλπ (εφόσον αυτές
ζητηθούν από την εταιρεία) προφανώς θα παρέχονται και θα κοστολογούνται
με τρόπο επικερδή για το κοινωνικό σύνολο, μέσω του καθορισμού
ιδιαίτερου τιμολογίου για την συγκεκριμένη βιομηχανική χρήση.
5. Η υπό διαμόρφωση συμφωνία του
Ελληνικού Δημοσίου διά των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ για την αγορά φυσικού αερίου από
τον αναφερόμενο αγωγό, προϋποθέτει την κατασκευή σημείων (εγκαταστάσεων)
λήψης αυτών των ποσοτήτων από τον αγωγό. Ένα ιδιαιτέρως πιθανό σημείο
είναι αυτό του Σταθμού Συμπίεσης, καθώς στο σημείο αυτό (ακριβώς πριν
τους συμπιεστές) η πίεση του αερίου στον αγωγό θα βρίσκεται στο
χαμηλότερο δυνατό επίπεδό της. Μία τέτοια προοπτική ανοίγει νέους
δρόμους για την μετατροπή πλέον του Δήμου μας σε ενεργειακό κέντρο της
ευρύτερης περιοχής και όχι μόνο του Νομού. Προφανώς οι νέες
εγκαταστάσεις θα φέρουν νέες επενδύσεις, νέες προσλήψεις, νέες
προτεραιότητες για την κατασκευή δικτύων διανομής αερίου κλπ. Η
πιθανότητα αυτή ίσως από μόνη της μας οδηγεί στην ανάγκη διερεύνησης εκ
μέρους του Δήμου και άλλων πιθανών τοποθεσιών για την κατασκευή του
Σταθμού σε Ανατολικότερη θέση από την προτεινόμενη στη μελέτη του έργου,
καθώς η θέση αυτή βρίσκεται στα όρια με το Δήμο Σερρών και οι νέες
επενδύσεις θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς τα εκεί.
6. Η βασική πηγή ενέργειας των χωρών
της κεντρικής Ευρώπης θα διέρχεται από το Δήμο μας και θα εξαρτάται από
το Σταθμό Συμπίεσης της περιοχής μας. Πολύπλευρα ενεργειακά, οικονομικά,
εργασιακά, περιβαλλοντικά ανταποδοτικά οφέλη, μπορεί και υποχρεούται να
διεκδικήσει η τοπική κοινωνία από το έργο αυτό.
ΕΝΑ ΠΙΘΑΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗΣ
Σε μία ειλημμένη από την πολιτεία
απόφαση για τη κατασκευή του έργου, θεωρείται σκόπιμη η καταβολή
προσπάθειας για την διεκδίκηση των περισσότερων (αλλά ρεαλιστικών)
ανταποδοτικών ωφελειών για το κοινωνικό σύνολο της περιοχής μέσα από μία
σχέση συνεργασίας και όχι αντιπαράθεσης και αντίδρασης. Η αντιπαράθεση
και η αντίδραση έως ένα σημείο μπορεί να ενισχύσει τη διαπραγματευτική
ικανότητα του Δήμου αλλά από ένα σημείο και μετά εμπεριέχει τον κίνδυνο
να ληφθούν αποφάσεις και να δρομολογηθούν διαδικασίες χωρίς τη συμμετοχή
και την συνδιαμόρφωσή τους από τη Δημοτική Αρχή (από την όποια Δημοτική
Αρχή χειριστεί το θέμα). Στα πλαίσια ενίσχυσης της προσπάθειας
συνδιαμόρφωσης των επιμέρους θεμάτων που θα αφορούν στην κατασκευή και
λειτουργία του Σταθμού θα ήταν ευχής έργο εάν η αναγκαία έκταση για τη
κατασκευή του Σταθμού ήταν Δημοτική Κοινόχρηστη Έκταση, και μάλιστα υπό
καθεστώς μακροχρόνιας εκμίσθωσης, και όχι αγορασμένη από την εταιρεία.
Θα ήταν επίσης ενισχυτικό της παρεμβατικής ικανότητας του Δήμου, εάν
αυξηθούν κατά το μέγιστο δυνατό οι παρεχόμενες δημοτικές υπηρεσίες προς
το Σταθμό (ύδρευση, αποχέτευση, αποκομιδή απορριμμάτων κλπ), ώστε να
ενισχυθεί μία σχέση αλληλοϋποστήριξης για την ομαλή συνύπαρξη και
λειτουργία των δύο εμπλεκόμενων μερών (του Σταθμού από τη μια και του
Κοινωνικού Συνόλου διά του Δήμου από την άλλη).
Ο Δήμος μας θα έχει το συγκριτικό
πλεονέκτημα (ή μειονέκτημα για άλλους) σε σχέση με τους υπόλοιπους
Δήμους, να φιλοξενεί στην περιοχή του τον έναν από τους δύο Σταθμούς
Συμπίεσης που προβλέπονται να κατασκευαστούν επί Ελληνικού εδάφους. Τα
πιθανά πρόσθετα διεκδικούμενα οφέλη από πλευράς του Δήμου θα μπορούσαν
να είναι :
1. Η αύξηση του ποσοστού απασχόλησης
ντόπιων εργαζομένων στον αγωγό και το σταθμό, τόσο κατά τη φάση της
κατασκευής τους όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας τους.
2. Με δεδομένο ότι για την κίνηση των
συμπιεστών θα αντλείται μία ποσότητα φυσικού αερίου από τον αγωγό,
θεωρείται εφικτή η διεκδίκηση από το Δήμο για την αύξηση της αντλούμενης
αυτής ποσότητας (απειροελάχιστο ποσοστό σε σχέση με τη μεταφερόμενη
παροχή) προκειμένου να χορηγείται ανταποδοτικά στο Δήμο μία συγκεκριμένη
ποσότητα ανά έτος η οποία θα χρησιμοποιείται : α) για τη θέρμανση των
Δημοτικών Κτιρίων Κοινής Ωφέλειας και εάν όχι για όλα από αυτά,
τουλάχιστον για τα Σχολικά Κτίρια και τα ΚΑΠΗ β) για την κίνηση των
δημοτικών οχημάτων μετά από τις αντίστοιχες τροποποιήσεις των κινητήρων
τους που θα κάνει ο Δήμος γ) για τη λειτουργία του Βιολογικού Καθαρισμού
των λυμάτων. Οι παραπάνω δράσεις κοστίζουν σε ετήσια βάση ένα μεγάλο
ποσό το οποίο επιβαρύνεται ο Δήμος και μέρος του το μετακυλύει ως
ανταποδοτικά τέλη στους δημότες του. Η εξασφάλιση επομένως μίας τέτοιας
ποσότητας φυσικού αερίου (η οποία θα μεταφέρεται σε υγροποιημένη μορφή
με ειδικό Δημοτικό όχημα που θα τροφοδοτείται από τις εγκαταστάσεις του
Σταθμού) αποτελεί και μία έμμεση οικονομική ενίσχυση του Κοινωνικού
συνόλου.
3. Η καύση του φυσικού αερίου για την
παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στο Σταθμό Συμπίεσης (για τη λειτουργία
των συμπιεστών) θα έχει ως υποπροϊόν μεγάλες ποσότητες θερμότητας (ζεστό
νερό) τις οποίες μπορεί ο Δήμος να εκμεταλλευτεί για την κατασκευή
παρακείμενων θερμοκηπιακών μονάδων. Το όφελος αυτό είναι ένας δεύτερος
λόγος που μας οδηγεί στην ανάγκη διερεύνησης εκ μέρους του Δήμου και
άλλων πιθανών τοποθεσιών για την κατασκευή του Σταθμού σε Ανατολικότερη
θέση από την προτεινόμενη στη μελέτη του έργου και μάλιστα σε περιοχή
που υπάρχουν δίπλα της Δημοτικές προς αξιοποίηση εκτάσεις.
4. Σε περίπτωση που προχωρήσει η
συμφωνία για την προμήθεια φυσικού αερίου από την ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ και
επιλεγεί ως σημείο σύνδεσης η περιοχή του Σταθμού Συμπίεσης (εντός
επομένως των διοικητικών μας ορίων) θα πρέπει να διεκδικηθούν μία σειρά
από δράσεις όπως αυτές αναφέρονται ακροθιγώς στα αναμενόμενα οφέλη του
Δήμου
Προφανώς όλα τα ανωτέρω είναι ένα
μικρό ποσοστό των απόψεων που θα μπορούσε κάποιος να εκφέρει για το
συγκεκριμένο ζήτημα. Η ανωτέρω ανάλυση δεν εξαντλεί το θέμα αλλά δίνει
μια αφορμή για να ξεκινήσει ένας γόνιμος διάλογος (χωρίς κραυγές και
προκαταλήψεις) ο οποίος θα μας οδηγούσε ως κοινωνία στο βέλτιστο
αποτέλεσμα και τις καλύτερες αποφάσεις. Όλοι μας βιώνουμε τις αρνητικές
και οδυνηρές συνέπειες της οικονομικής κρίσης που πλήττει την πατρίδα
μας. Ίσως αυτή την κρίση να μην μας την μετέδωσαν άλλοι, αλλά να την
προκαλέσαμε εμείς με τις έως σήμερα επιλογές μας. Ίσως είναι ώρα να
αλλάξουμε στάση και να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε κάνοντας τις καλύτερες
επιλογές. Δυστυχώς (ή ευτυχώς) πλέον δεν έχουμε την πολυτέλεια για
Δογματισμούς, Αδράνεια, Ωχαδελφισμό, Αλληλοκατηγορίες και
Συνομοσιολογίες. Όποιος θέλει να «ξύσει το κεφάλι του» για να κατεβάσει
κάποια ιδέα για να βοηθήσει προς την κατεύθυνση των καλύτερων επιλογών,
ας δηλώσει παρών. Όποιος δεν θέλει ή δεν μπορεί, ας ψάχνει να βρει ποιος
έγραψε το κείμενο…
13/10/2013
Ένας «μη αγανακτισμένος» δημότης,
γιατί δυστυχώς για κάποιους υπάρχει και αυτή η κατηγορία δημοτών.
Άλλες σχετικές ειδήσεις
-
Σερρών Θεολόγος: «Ο Άγιος Λουκάς ο ιατρ...
Η πανσεβάσμιος ιερά μνήμη του Αγίου Λουκά, Αρχιεπισκόπου
Συμφερουπόλεως της Κριμαίας, του ιατρού και ομολογητού, εορτάσθηκε, με
λαμπρότητα και στην κατά Σέρρας Εκκλησία, με επίκεντρο ...
-
Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Σ. : Ενστάσεις στο Περατωθέν Δ...
Η Ένωση Στρατιωτικών
Περιφερειακής Ενότητας Σερρών (ΕΣΠΕΕΣ)
διαπίστωσε για ακόμη μία φορά ότι το
θεσμικό πλαίσιο που προτείνεται στη
διαβούλευση που περατώθηκε στις 13 Μαΐου
2...
-
Σερρών Θεολόγος: «Βαθειά προκλητική και...
Στον
πανηγυρίζοντα ιερό Ναό Αγ. Γεωργίου Νιγρίτης, ιερούργησε, κατά το
ειωθός, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος,
σήμερα, 6 Μαΐου 2024, δευτέρα από του αγ...
-
Σερρών Θεολόγος: «Η σημερινή λαμπρή εορ...
Με την παρουσία πλήθους ευλαβών χριστιανών, τελέσθηκε, σήμερα, αγία
και Μεγάλη Κυριακή του Πάσχα, η ακολουθία του Εσπερινού της «Αγάπης»,
χοροστατούντος του Μητροπολίτη Σερρών και Νιγ...
|
Καζάκης για Λαφαζάνη: "Υπογράφει τη μετατροπή της Ελλάδας σε πεδίο αναμέτρησης Ρωσίας-Αμερικής"
https://www. youtube.com/watch?v=CAffYA5-kIs&list=UUN2Jp2Q lPFeWVMsPs8z0b8Q
Μπράβο για την ανάλυσή σας. Το παραπάνω κείμενο αποτελεί μία αποδειξη ότι υπάρχουν φωτεινά μυαλά στην περιοχή μας και ότι εάν αυτά ενεργοποιηθούν έχουμε ελπίδες να αναπτυχθεί πραγματικά ο τόπος μας. Και πάλι συγχαρητήρια στον ανώνυμο συγγραφέα της επιστολής.